Mimo poniedziałku, kościół był otwarty.
W kościele Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, w zwieńczeniu bocznego ołtarza, znajduje się obraz Jana N. z drugiej połowy XVIII wieku. Jest to obraz w typie apoteozy, z postacią Jana stojącą na chmurze i z dwoma aniołkami, z których jeden trzyma zapieczętowany list, a drugi palmę męczeńską... [źródło]
Świątynia została ufundowana przez Mikołaja Krzynieckiego – skarbnika trembowelskiego, właściciela Borejowa, Babianki i Brzeźnicy Bychawskiej. Kościół w stylu późnobarokowym został wybudowany w latach 1755 - 1768 i konsekrowany w 1762 roku. Został zaprojektowany przez Pawła Antoniego Fontanę – nadworny architekt księcia Pawła Karola Sanguszki, ówczesnego właściciela Lubartowa. [źródło]
Wystrój kościoła jest późnobarokowy, także rokokowy i neoklasycystyczny z elementami sztuki ludowej. W drewnianym ołtarzu głównym (rówieśnik kościoła) znajduje się rokokowe tabernakulum. Po bokach dwa drewniane relikwiarze, z relikwiami św. Urszuli i bł. Wincentego Kadłubka. U góry zawisł XIX-wieczny obraz św. Wawrzyńca namalowany przez Wojciecha Gersona. Natomiast w centrum – obraz Matki Bożej Ostrowskiej, uznawany za cudowny.
Malowidła temperowe ozdabiające sklepienie to dzieło Władysława Barwickiego (1908).
Ciekawe jest ogrodzenie kościoła – niska brama na osi elewacji frontowej z masywną dzwonnicą na szczycie (ufundowaną przez Mikołaja Nieprzeckiego z Jedlanki). [źródło]
Przy wyjeździe z Ostrowa moją uwagę przykuła charakterystyczna kapliczka.
Przy ulicy Łęczyńskiej, niedaleko granicy miasta, stoi jedna z ostrowskich kapliczek (51°28'59.6"N 22°51'09.2"E). Późnobarokowa figura przydrożna w postaci wysokiego uskokowego cokołu opiętego z każdej strony zdwojonymi pilastrami, przedzielona dwoma gzymsami i zwieńczona przełamującym się trzecim oraz daszkiem, na którym stoi rzeźba Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej. Szerokie płaszczyzny pilastrów urozmaicone są płycinami. Polichromowana, kamienna rzeźba Marii Immaculaty z tego samego okresu, co figura, czyli z II połowy XVIII w.... Matka Boska z aureolą z siedmiu gwiazd stoi na kuli ziemskiej, depcząc oplatającego glob węża.
W okolicy znajduje się kilka innych murowanych kapliczek słupowych z tego samego okresu, o różnej formie, ale wyróżniających się jak ostrowska bogatą późnobarokową artykulacją. Ich słupy są także rozczłonkowane zwielokrotnionymi pilastrami z płycinami i dzielone gzymsami. Spotkać je można w leżących pomiędzy Ostrowem a Parczewem Brzeźnicy Bychawskiej i Siemieniu (2), a także w samym Parczewie. Możliwe, że są dziełem jednego, zaawansowanego cechowego warsztatu prowincjonalnego, działającego w którymś z lokalnych ośrodków miejskich, a może w Lublinie. [źródło]
Adnotacja:
- obraz świętego Jana Nepomucena w kościele Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny;
- lokalizacja: Ostrów Lubelski, gmina Ostrów Lubelski, powiat lubartowski, województwo lubelskie;
- data wykonania fotografii: 20.07.2020 r.
Kościół niezwykle okazały z bogatym wystrojem, a mnie hmmm najbardziej spodobał się ten zamek misternej kowalskiej roboty ;)
OdpowiedzUsuńCo do tej dzwonnicy, to sądząc po jej masywności, dzwon w niej wiszący jest pewnie duży, ciekawa jestem jak się odczuwa jego brzmienie stojąc na dole w tej niskiej bramie.
Zwracam uwagę na drzwi, zamki, kłódki, czasami to prawdziwe dzieła sztuki.
UsuńO tak, to często dzieła sztuki.
UsuńI ramy okienne.
UsuńCiekawe, co było w liście.
OdpowiedzUsuńW liście trzymanym przez aniołka? Na pewno była tajemnica.
Usuń