Goraj

Podczas mojej pierwszej wizyty w Goraju znalazłam tylko kapliczkę. Kościół był zamknięty. 


Jest tu wielka 164-centymetrowa rokokowa drewniana i polichromowana figura Jana N., zapewne z końca XVIII wieku, w drewnianej zielonej kapliczce, prawdopodobnie starszej. Kapliczka jest czworoboczna z otworem wejściowym zamkniętym półkoliście, ujętym pilastrami. Daszek namiotowy z baniastą latarnią. W kwietniu 2015 kapliczka przeszła remont i przemalowanie, a na jego czas figura świętego została zabezpieczona w innym miejscu. W czerwcu 2015 była już na swoim miejscu... [źródło]
 




Druga wizyta w Goraju zaowocowała zwiedzeniem kościoła. Niestety, moje fotografie uległy zniszczeniu.

(...) w kościele św. Bartłomieja jeden z bocznych ołtarzy flankuje barokowa rzeźba Jana N.; dobrej klasy. Jan trzyma w ręku biret, drugą ręką przyciska do piersi nieistniejący już krzyż. Złota szata...
w tym samym kościele (...), na południowej ścianie zawieszono obraz z wizerunkiem Jana Nepomucena stojącego na obłoku
[źródło, fotografie rzeźby i obrazu]

(...) jeden z Nepomuków przechowywanych w Muzeum Lubelskim na Zamku (...) to drewniany, polichromowany Jan z początku XIX wieku pochodzący z Goraja. Styl ludowy z inspiracjami barokowymi - szaty skręcone wiatrem mistycznym. Na szyi kanonickie dystynktorium - równoramienny krzyżyk, puste dziś i uszkodzone dłonie niegdyś trzymały poziomo krucyfiks. [źródło, rzeźbę widziałam podczas zwiedzania muzeum]
 
W Nestorze nr 24 na stronie 36 zamieszczono artykuł Agnieszki Szykuły-Żygawskiej pt. "Jeszcze jedna figura św. Jana Nepomucena", w którym jest wzmianka na temat rzeźb świętego Jana Nepomucena z Goraja.
 

Adnotacja:

  • kapliczka z rzeźbą świętego Jana Nepomucena, obraz i rzeźba w kościele, rzeźba (obecnie w Muzeum Narodowym w Lublinie);
  • lokalizacja: Goraj, ulica Frampolska (kapliczka), kościół świętego Bartłomieja (obraz i rzeźba), gmina Goraj, powiat biłgorajski, województwo lubelskie;
  • data wykonania fotografii: 14.07.2019 r. i 11.11.2021 r.

6 komentarzy:

  1. Nepomucen dobrze zabezpieczony. Ciekawe, czy ten krzyż który trzyma jest oryginalny, bo układ palców prawej dłoni nie bardzo do niego pasuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biorąc pod uwagę prawą dłoń, krzyż może być wtórny.

      Usuń
  2. Bardzo ciekawa kapliczka, jej daszek szczególnie mi się podoba. Nepomucen też ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, coraz mniej takich kapliczek w krajobrazie.

      Usuń
    2. Przyczyn jest wiele, a najważniejsza, tak mi się wydaje, to dostępność budulca. Kiedyś budowano z drewna i kamieni, bo las i pola pełne kamieni były w zasięgu ręki, a teraz w zasięgu ręki jest...Castorama...
      Inna sprawa, to że coraz mniej ludzi przywiązuje wagę do tradycji. Mam takie odczucie że jeszcze sporo ludziom takie tradycyjne budownictwo, drewniane czy kamienne oraz strzechy, kojarzy się z ubóstwem a nawet z biedą. Jakiś czas temu byłam z wizytą u mojego wiejskiego kuzyna i wybraliśmy się na spacer. To mała wioska w pobliżu Bełchatowa, elektryfikacja dotarła do niej w na początku lat siedemdziesiątych. Spacerując weszliśmy na piaszczystą ulicę, a na tej uliczce stał dom kryty strzechą. Zachwyciłam się na głos tym widokiem, o jak w skansenie powiedziałam i...zauważyłam że żonie kuzyna jest przykro. Ona kiedyś z takie drewnianego domu uciekła do miasta, aby jej było łatwiej żyć. Los ją jednak nawrócił na wieś, ale to ona była motorem nowoczesnych zmian w zagrodzie mego kuzyna.
      Hmmm znowu się rozgadałam ;)

      Usuń
    3. Dziękuję za podzielenie się swoimi wspomnieniami.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)