Przecznica

Była tu niegdyś założona przez von Schaffgotscha około 1769 roku kopalnia "Jan Nepomucen", niestety zamknięta niedługo po otwarciu. Nazwę tłumaczy zarażenie von Schaffgotschów wirusem nepomuckim... [źródło]

Dla zilustrowania, że odwiedziłam Przecznicę, zamieszczam fotografie kapliczki w centrum miejscowości.


Polecam:  
 
Adnotacja:
  • nieistniejąca kopalnia "Jan Nepomucen";
  • lokalizacja:Przecznica, gmina Mirsk, powiat lwówecki, województwo dolnośląskie;
  • data wykonania fotografii: 20.01.2023 r.

12 komentarzy:

  1. Dwa razy byłam obok, w Rębiszowie u Inkwizycji, jest tam bardzo ciekawa pozostałość po jakieś kopalni, chyba żwiru.
    Taka ciekawostka, w Szkaradowie w Dolinie Baryczy jest rodzinny browar o nazwie Nepomucen.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okolice Jeleniej Góry są bardzo ciekawe. Chciałabym tam pojechać kolejny raz, by zobaczyć to, czego mi się tym razem nie udało.
      O browarze słyszałam. Ciekawe, skąd taka nazwa?

      Usuń
    2. Też byłam ciekawa dlaczego taka nazwa browaru, trochę szperałam ale nie udało mi się znaleźć odpowiedzi.

      Usuń
    3. Może przy browarze stoi figura świętego Jana Nepomucena.

      Usuń
    4. Oglądałam zdjęcia browaru, na tych które widziałam nie ma Nepomucena.

      Usuń
    5. Jasne, pewnie ważne powody były.

      Usuń
  2. I tym miejscowym się wydaje, że jak pomalowali kule na biało i kawałek wokół niszy to ładniej jest? Zadziwiające.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ze zdjęć, które widziałam na różnych stronach, wynika, że mieszkańcy dbają o swoją kapliczkę.

      Usuń
    2. Czasem aż szkoda, że dbają. Mama mi teraz mówiła, że tam u niej w ramach dbania o wieś wycięto wszystko co się tylko dało z roślinności przydrożnej, różne mirabelki, dzikie jabłonki, czeremchy, krzak jaśminu, który pamiętam prawie od urodzenia. Pustynię zrobili i są zadowoleni.

      Usuń
    3. Oj, przykro. Faktycznie roślinności żal. Jaśminowiec odrośnie i będzie jeszcze piękniejszy.

      Usuń
    4. Jeśli został wycięty na równi z ziemią, to co tam odrośnie?

      Usuń
    5. Według mnie odrośnie od korzenia.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)