Kapliczka świętego Jana z Piotrowic Wielkich

Minęłam tę kapliczkę, kątem oka dostrzegając sztuczne kwiaty. Dopiero, gdy zwiedziłam całą miejscowość i - lekko zrezygnowana - postanowiłam wrócić tą samą drogą, zauważyłam w niej nepomuka.





Kamienna uszkodzona rzeźba (bez twarzy i z innymi ubytkami, zama­lowana na grubo) w bielonej przy­drożnej kapliczce. [źródło, fotografie figury bez ozdób]



Czyż nie jest dobrze zakamuflowany? Gdyby nie wcześniejsza informacja, trudno by było uznać go za świętego Jana Nepomuka. Ale dzięki temu, że minęłam tę kapliczkę, zajrzałam do pozostałych kapliczek w miejscowości.


Kapliczka, która jako pierwsza przykuła moją uwagę, stała na rozstajach dróg.




Naprzeciwko kapliczki zauważyłam metalowy krzyż.


Jeżdżąc po osadzie, zobaczyłam piękną figurę Matki Boskiej z Dzieciątkiem, zwaną przez mieszkańców Matką Boską Dworską.





Pospacerowałam alejkami parku podworskiego.


Dwór ten powstał w końcu XIX wieku za sprawą Ludwika Budzisława Kopcia, który nabył majątek w Piotrowicach Wielkich w 1899 roku. Ludwik B. Kopeć zmarł w roku 1913. Majątek pozostawił trójce swoich dzieci, ich potomstwo zaś bywało na dworze w Leścach. Źródła mówią o trójce z trzeciego pokolenia właścicieli dworu w Piotrowicach: Ludwik Kopeć pozostawał właścicielem dworu i zajmował się gospodarką, jego młodsi bracia wybrali inną drogę. Tadeusz Kopeć został lekarzem mieszkającym w Warszawie, Stefan Kopeć dosłużył się tytułu profesorskiego na uniwersytecie jako przyrodnik. Znacjonalizowany dwór zajmowały: mleczarnia, biblioteka i w końcu szkoła podstawowa. Od roku 2010 budynek nie już użytkowany... [źródło]





Pojeździłam po okolicy, zachwycając się wiosenną zielonością i złotem rzepakowych pól.



 Zaciekawiająca jest ta smuga światła, skierowana na kapliczki.

Adnotacja: 
  • kapliczka świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Piotrowice Wielkie, gmina Garbów, powiat lubelski, województwo lubelskie; 
  • data wykonania fotografii: 25.05.2019 r.

8 komentarzy:

  1. Nepomuk chyba powoli znikał pod kolejnymi warstwami farby wapiennej.

    Jak się robi zdjęcia pod światło i odpowiednio ustawi obiektyw trochę poniżej źródła światła, to wtedy na zdjęciu uchwyci się smugi światła.
    Fotografowałaś kapliczki o takiej porze, że słońce było lekko z prawej strony za kapliczkami i uzyskałaś taki wspaniały efekt :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wczoraj w milickim Sułowie widziałam kapliczkę Matki Boskiej w 400 letnim dębie.
    http://pomniki-przyrody.odskok.pl/?tag=sulow

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ładna ta kapliczka. Dziękuję za podzielenie się informacjami.

      Usuń
    2. Bluszcz oplatający pień sprawia, że wiekowy dąb jeszcze bardziej potężnieje i w cieniu tego bluszczu ukryta figurka. Ktoś kto stworzył tą kapliczkę fajnie wykorzystał walory tego miejsca :)

      Usuń
    3. Czasami wystarczy tylko natura.

      Usuń
    4. Fajnie by było, aby takie przydrożne kapliczki były ciekawie wkomponowane w otoczenie, wtedy moim zdaniem wystarczyłaby tylko natura. Jednak Ci co się kapliczkami opiekują, mają różne potrzeby i gusta, a chwała im za to że się opiekują :)

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)