Figura świętego Jana Nepomucena z Łosińca

Zjechałam całą wieś w poszukiwaniu figury, zachwyciłam się okolicą, sfotografowałam wszystko, co było według mnie warte sfotografowania i dopiero, gdy wróciłam na miejsce odwiedzone na początku, znalazłam w grupie drzew ładną, zadbaną kapliczkę ze świętym Janem Nepomucenem.




Polichromowana figurka Jana N. w niszy cokołu krzyża przydrożnego. Obiekt, odgrodzony drewnianym płotkiem, stoi w otoczeniu sosenek, a wystawił go w roku 1906 Andrzej Hałasa... [źródło]



Pierwsza cerkiew powstała w Łosińcu prawdopodobnie pod koniec XVI w. Obecna pod wezwaniem św. Michała Archanioła powstała na miejscu poprzedniej z fundacji Ordynacji Zamojskiej w roku 1797 (według innych źródeł w 1732 a w 1797 przebudowana). Pierwotnie greckokatolicka, w 1875, wskutek likwidacji unickiej diecezji chełmskiej, zamieniona na prawosławną. W 1919 przejęta przez katolików obrządku łacińskiego. Od tej pory służy jako kościół parafialny pod wezwaniem Opieki św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny. [źródło]



Polecam ciekawe fotografie wnętrza i zewnętrza kościoła na stronie "Łosiniec" [klik].


Na stronie polska niezwykła.pl można przeczytać o przykościelnej ciekawostce - kładce zrobionej ze skrzydła niemieckiego samolotu, służącej parafianom do skracania drogi na nabożeństwa.




Adnotacja:
  • figura świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Łosiniec, gmina Susiec, powiat tomaszowski, województwo lubelskie;
  • data wykonania fotografii: 21.10.2017 r.

4 komentarze:

  1. Ciekawy Nepomuk i ciekawe miejsce.
    Czy te kapliczki widoczne na dole posta wszystkie usytuowane są w Łosińcu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, w Łosińcu lub w najbliższej okolicy. Najpierw je sfotografowałam, a dopiero później trafiłam na właściwą.

      Usuń
    2. Ciekawe, często zdarza się takie "zagęszczenie" kapliczek?

      Usuń
    3. Czasami bywa gęściej.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)