Figura świętego Jana Nepomucena ze Słupi

Przejeżdżając przez zupełnie nieznaną mi miejscowość, kątem oka dostrzegłam staw i bielejący wśród drzew wysoki cokół.




Z tabliczki na budynku straży pożarnej dowiedziałam się, że jestem w Słupi.


Na środku wsi znajduje się staw, a na jednym z jego brzegów stoi dumnie, na kamiennym postumencie posąg Św. Jana Nepomucena, który dobrotliwie spogląda na spacerowiczów i pilnuje ich bezpieczeństwa, gdyż jest patronem żeglarzy, pomaga w obliczu zagrożenia powodzią. Dlatego też jego pomniki kultu sytuowane są nad brzegami wód. Szczególnie w wigilię imienin Jana, czyli 23 czerwca mieszkańcy licznie się tu spotykają, aby zadośćuczynić staropolskiej tradycji, popatrzeć, jak młodzi puszczają wianki, ale także rozpalić ogniska i wspólnie pośpiewać, i potańczyć. [źródło]




O ile mogę zrozumieć puszczanie wianków świętojańskich koło figury świętego Jana Nepomucena, stojącej nad stawem i patronat nad żeglarzami, to zupełnie nie wiem, co robi symbol cyrkla na cokole.


 

Niestety, nie miałam zbyt dużo czasu, by się nad tym zastanawiać. Żałuję tylko, że nie widziałam pałacu. Można o nim poczytać na stronie Dawne Kieleckie.



Może kiedyś będę tą drogą powtórnie przejeżdżać. Miejsce jest bardzo urokliwe.



Adnotacja:
  • figura świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Słupia, gmina Słupia, powiat jędrzejowski, województwo świętokrzyskie;
  • data wykonania fotografii: 16.07.2019 r.

6 komentarzy:

  1. Zmierzyłam w przybliżeniu na mapie, to około 20 kilometrów od Oksy rodzinnej wsi mojej mamy. Jednak nigdy nie byłam w Słupi, dotarłam tylko do Nagłowic, w Jędrzejowie także byłam.
    W tamtych stronach jest pięknie, co widać także na Twoich zdjęciach, a Nepomucen bardzo ciekawy.
    Co do symbolu cyrkla to można by pójść tropem Cystersów, są w Jędrzejowie, albo Kalwinów, Oksa była kiedyś kalwińskim miasteczkiem, założonym przez Mikołaja Reja.
    Taki cyrkiel gdzieś widziałam, ale nie pamiętam gdzie, może w Nagłowicach we dworze Reja. Nie pamiętam, strasznie dawno nie włóczyłam się po tamtych okolicach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mikołaja Reja i początki kultu świetego Jana Nepomucena dzieli prawie 200 lat.
      Cyrkiel to symbol wolnomularstwa. Ma poza tym dużo innych znaczeń, np. budowniczy kościoła (Kościoła). Ciekawe, co autor miał na myśli...

      Usuń
    2. No autora już raczej nie da się o to spytać, rzeźba nie wygląda na współczesną, można by ewentualnie poszperać za odpowiedzią :)

      Usuń
    3. Gdy będę przejeżdżać tamtędy kolejny raz, może dowiem się czegoś więcej.

      Usuń
  2. Pomieszanie z poplątaniem. Przecież Jan z 23 czerwca to Jan Chrzciciel, puszczanie wianków też nie ma nic wspólnego z Janem Nepomucenem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Długo analizowałam ten tekst. Logiki tu nie ma. Tak się rodzi nowa tradycja.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)