Nepomuki z Majdanu Sopockiego

Majdan Sopocki Drugi to wieś (...) letniskowa, powstała pod koniec XVII wieku, jako obozowisko drwali leśnych (dawniej tzw. "majdan") nad rzeką Sopot.
W niedalekiej odległości od kościoła, pod lasem, znajduje się, założony w I połowie XIX wieku,  cmentarz rzymskokatolicki, dawniej greckokatolicki i prawosławny o powierzchni 3,10 ha. Po lewej stronie od głównego wejścia są dwa groby z figurkami świętego Jana Nepomucena.
Pierwszy z nepomuków stoi na grobie Jana Mazura, zmarłego 13 lutego 1929 roku.




Mam wrażenie, że jakieś stworzenie gniazdo sobie we wnęce uwiło.


Drugi nepomuk stoi na grobie Jana Hurkały, zmarłego 6 grudnia 1921 roku.




Spacerując po cmentarzu udało mi się dostrzec dwa podobne pomniki. Pierwszy z nich z rozczulającą inskrypcją.


Drugi z pomników zamiast rzeźby ma we wnęce malutką, porcelanową (?) figurkę Matki Boskiej.


W starszej części cmentarza dominują strzeliste figury z krzyżem, które prezentują się bardzo dostojnie na tle otaczającego cmentarz lasu. Najstarszy napotkany przez mnie nagrobek ma datę 30 września 1896 r.



Czyż nie pięknie wygląda ten krzyż w zielono-żółtych liściach?


W nowszej części cmentarza moją uwagę zwróciły nagrobki z postaciami Matki Boskiej, aniołów i świętego Antoniego.







We wsi zachowała się klasycystyczna pounicka cerkiew z 1835 roku, która od 1919 roku do chwili obecnej pełni funkcję świątyni rzymskokatolickiej


Jeśli ktoś na lubi wędrówek po cmentarzach, można zawsze przespacerować się wzdłuż brzegów spockiego zalewu, pięknie otoczonego sosnowym lasem.

Adnotacja:
  • dwie figury świętego Jana Nepomucena na nagrobkach;
  • lokalizacja: Majdan Sopocki Drugi, gmina Susiec, powiat tomaszowski, województwo lubelskie;
  • data wykonania fotografii: 20.10.2017 r.

6 komentarzy:

  1. Lubię cmentarze, zawsze zaglądam w nowej miejscowości. Ty zbierasz Nepomuki, ja szukam aniołów. Takich jak te z krzyżem jeszcze nie spotkałam. Na nowszych cmentarzach figur już prawie nie ma.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na nowszych królują marmury. Te anioły są wyjątkowe, też wcześniej nie widziałam. Gdy spotkam ciekawego, to Ci podeślę.

      Usuń
    2. Dziękuję.

      Usuń
    3. Będę pamiętać:)

      Usuń
  2. Bardzo ciekawy cmentarz i pięknie położony!
    W pierwszej kolejności jednak przyciągnąłby mnie las, dopiero jakbym się nacieszyła żywymi drzewami, weszłabym na cmentarz, aby oddać cześć przodkom i zadumać się nad przemijaniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłam kilka dni na Roztoczu, nacieszyłam się przyrodą. Cmentarze tam często bywają pięknie położone, graniczą z lasem. Chodząc wśród grobów, można słuchać śpiewu ptaków.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)