Sokółka

Do Sokółki pojechałam, wiedząc, że mogę tam nie znaleźć żadnej rzeźby świętego Jana Nepomucena. 


Fotografia powyżej przedstawia Sokólski Ośrodek Kultury i jest związana z tekstem ze strony nepomuki.pl.

Drewniana figurka Jana N. autorstwa Piotra Szałkowskiego z Sokółki, prezentowana w styczniu i lutym 2012 roku na wystawie w galerii "Za Lirą" przygotowanej przez Sokólski Ośrodek Kultury. Nie jest nam znana aktualna lokalizacja obiektu, symbolicznie przypisana zostaje do Sokółki, miejsca zamieszkania twórcy... [źródło, fotografia Nepomuka nr 1]

Filia Biblioteczna Nr 1 Biblioteki Publicznej w Sokółce (...) w lutym 2017 roku zapraszała na ekspozycję rzeźb Piotra Szałkowskiego pt. "Moje hobby”. [źródło, fotografie Nepomuków nr 1 i nr 2] 

Za najważniejsze tematy w swojej twórczości Piotr Szałkowski uważał przedstawienia Chrystusa Frasobliwego, Piety i Madonny z Dzieciątkiem. Chętnie rzeźbił też apostołów i świętych patronów - Jana Nepomucena i Alberta. [źródło, fotografia Nepomuka nr 3]

Niestety, artysta już nie żyje. Nie widziałm w Sokółce też jego prac, o których poziomie świadczy chociażby Nagroda im. Oskara Kolberga, którą Piotr Szałkowski otrzymał w 2008 roku. [źródło] Miałam za to okazję podziwiać jego rzeźby świętego Jana Nepomucena w  Jastrzębnej i Choroszczy.

Zamiast pracowni rzeźbiarza w Sokółce zobaczyłam:
prawosławną cerkiew pod wezwaniem świętego Aleksandra Newskiego,






- kolegiatę pw. świętego Antoniego Padewskiego i Sanktuarium Cudu Eucharystycznego,






- stare, drewniane domy, np. plebanię;


- Muzeum Ziemi Sokólskiej między innymi z ekspozycją dotyczącą Tatarów.


Adnotacja:
  • informacja o artyście ludowym rzeźbiącym m. in. figurki świętego Jana Nepomucena; 
  • lokalizacja: Sokółka, powiat sokólski, województwo podlaskie; 
  • data wykonania fotografii: 25.09.2020 r.

6 komentarzy:

  1. Oba obiekty sakralne bardzo ciekawe architektonicznie, mnie jednak bardziej podoba się bryła cerkwi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cerkiew w Sokólce jest wyjątkowo urokliwa. A do tego jeszcze ta brama...

      Usuń
  2. JA jak Maria, wole bryły cerkwi, na ogół zawsze, chyba dlatego , że są bardziej bajkowe i niewiele w nich sie zmienia latami, kościoły katolickie maja mniej szczęscia wspołcześnie. Nic nie napisałaś o cudzie eucharystycznym, a to ciekawa historia, ja byłam w Sokólce w 2016 i opisałam te historię. Czyżby nie było w Sokółce izby pamięci Piotra Szalkowskiego? jego prace sa bardzo interesujące.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cerkwie nadal buduje się w większości według kanonu.
      W tekście o Sokółce na moim drugim blogu jest link do historii kościoła.

      Usuń
  3. A synagogi nie ma?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Synagoga była. Poniżej link do ciekawych wspomnień:
      http://www.infosokolka.pl/artykul,okruchy-zydowskiej-sokolki-wspomnienia.html

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)