Zabrzeg

Spotkać (...) można w Zabrzegu dwie kapliczki ku czci Św. Jana Nepomucena (ograbione z figurek w 1999 r.) [źródło]

Pierwsza z nich to murowana słupowa kapliczka Jana N., w niej drewniana figura [źródło]





Drugiej kapliczki nie widziałam. Znalazłam o niej informacje na stronie Krzyże i kapliczki województwa śląskiego.
Kapliczka wnękowa Zabrzeg, ul. Do Zapory
Kapliczka murowana z cegły, podzielona na trzy poziomy. Dolny poziom, nieco szerszy, stanowi podstawę. Na środkowym poziomie mała, prostokątna wnęka zamknięta drzwiczkami. W niej współczesna figurka św. Jana Nepomucena. [źródło, fotografia rzeźby]

Trzecie wyobrażenie nepomuckie znajduje się w kościele pw. św. Józefa. Jest to  figura Jana N. w błękitnej szacie... [źródło, fotografia rzeźby]





 Kościół był, niestety, zamknięty. Pochodziłam trochę po przykościelnym cmentarzu.




Adnotacja:

  • dwie kapliczki świętego Jana Nepomucena oraz rzeźba w kościele;
  • lokalizacja: Zabrzeg, ul. Za Zaporą 63 i ul. Do Zapory (kapliczki), kościół pw. św. Józefa, ul. K. Janoszka 16 (rzeźba), gmina Czechowice Dziedzice, powiat bielski, województwo śląskie;
  • data wykonania fotografii: 24.01.2023 r.

6 komentarzy:

  1. Kapliczka z Nepomucenem na prywatnym gruncie, ale nie tak zadbana jak te w Malawie...
    Bardzo podoba mi się hełm na wieży kościoła!
    I znowu anioły przy bramie cmentarnej, czy to nie jest przypadkiem śląski zwyczaj? Anioły bardzo ciekawe!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, czy anioły to śląski zwyczaj, ale całkiem ładnie się prezentują na cmentarnej bramie.

      Usuń
    2. Miałam na myśli anioły znajdujące się po obu stronach wejścia na cmentarz. Ja widziałam w Kromołowie, to część Zawiercia który znajduje się na Śląsku. Niedawno też pokazywałaś anioły przy wejściu, sprawdziłam to był Śląsk i te w Zabrzegu to też Śląsk. Więc tak mi się nasunęło że może te anioły przy wejściu to śląski zwyczaj.

      Usuń
    3. Tak właśnie zrozumiałam.

      Usuń
  2. Ciekawe co tam rośnie po bokach tej kapliczki, bez?

    OdpowiedzUsuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)