Cyców

Na tutejszym cmentarzu, położonym w bliskości rzeki Świnki, znajduje się kamienna bezgłowa figura Jana N. Rzeźba jest niezłej klasy, ma cechy barokowe. Brakuje jej również główki i ramienia krzyża. Umieszczona na prostej plincie stoi wprost na ziemi. Lokalizacja obiektu jest mocno zagadkowa i z pewnością figura stała kiedyś w innym miejscu. Być może została tu przeniesiona aby ozdobić czyjś grobowiec, który też już uległ zniszczeniu? Przyszłe losy tego obiektu mogą budzić niepokój - figura jest niezabezpieczona, łatwo dostępna i robi wrażenie niczyjej. O odnalezieniu głowy zapewne nie ma już co marzyć... [źródło, fotografia]
 

 
Na cmentarzu w Cycowie, w celu sfotografowania figury świętego Jana Nepomucena byłam trzy razy. Za pierwszym razem niczego nie znalazłam, mimo że obeszłam dokładnie cmentarz katolicki i prawosławny. Jak się później okazało rzeźba była przewrócona. Widać ją na powyższych fotografiach po lewej stronie nagrobków, a na poniższym zdjęciu - na wprost pod drzewem.


Za drugim razem miałam szczęście - ktoś podniósł z ziemi i ustawił rzeźbę tak, że odszukałam ją bez trudu. Niestety, z powodu utraty dokumentacji fotograficznej dysponuję tylko jednym zdjęciem. 


Za trzecim razem, mimo iż figura znowu była przewrócona, z jej odszukaniem nie miałam problemu. Dokumentację fotograficzną zrobiłam dokładnie.



 

Po dłoniach można poznać klasę rzeźby. Szkoda, że tak niszczeje.



 
 
 
 
Adnotacja:
  • figura (nagrobek?) świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Cyców, cmentarz prawosławny, ul. Chełmska/Nowa, gmina Cyców, powiat łęczyński, województwo lubelskie;
  • data wykonania fotografii: 27.08.2019 r., 20.07.2020 r. i 16.03.2024 r.

4 komentarze:

  1. No szkoda. Będą ją przewracać tak długo, a połamią na kawałki, a później ktoś ten gruz sprzątnie do śmieci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że szkoda. A jest taka piękna.

      Usuń
  2. Też uważam że szkoda rzeźby. Czas jeszcze nie zatarł jej linii.
    Mógłby się znaleźć ktoś kto postawiłby ją na jakieś stabilnej podstawie. Na nierównym i nieutwardzonym gruncie to może silne wietrzysko ją przewraca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma gospodarza, który by się tym zajął.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)