Surmaczówka

Lipiec ubiegłego roku był bardzo upalny, dlatego dopiero po południu wyruszałam na szlak.


 
Kapliczkę w Surmaczówce znalazłam późnym wieczorem. Nie było to trudne - stoi przy moście i jest właściwie dość dużą kaplicą.

 
Zeszłam po ciemku po stromym nasypie, na drzwiach zobaczyłam kartkę, weszłam do środka (drzwi były otwarte, rozczulają mnie takie kapliczki, do których można wejść o każdej porze).


 
Mimo moich usilnych starań i przyświecania sobie latarką, nie udało mi się wewnątrz znaleźć rzeźby świętego Jana Nepomucena.


 
Dopiero podczas zawracania w świetle reflektorów ukazał mi się taki widok.


Tuż nad Lubaczówką, przy moście stoi drewniana szalowana kapliczka z sygnaturką na dwuspadowym dachu. W szycie ma oszkloną, zamkniętą półokrągło wnękę, w której umieszczono ładną, drewnianą polichromowaną figurę Jana N. w stylu ludowo-barokowym. Na wnęką wycięto okrągły otwór, w którym wstawiono gwiazdę tworzącą ażur... [źródło]



Adnotacja:

  • kapliczka z rzeźbą świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Surmaczówka, gmina Wiązownica, powiat jarosławski, województwo podkarpackie;
  • data wykonania fotografii: 12.07.2021 r.

6 komentarzy:

  1. Lubię takie opisy gdzie czai się jakąś sympatyczna anegdota...tutaj taka jest. O mały włos nie byłoby zdjęcia tego Nepomuka wąsacza...ma wąsy a nie brodę, taki jest inny, bardziej współczesny w urodzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też lubię anegdoty z podróży. Mam ich dużo, ale... zdjęcia przepadły. A to mnie pies pogryzł, a to wylądowałam w pokrzywach po pas... Trzeba będzie odwiedzić wiele miejsc drugi raz.

      Usuń
  2. To chyba jakieś całkowite odludzie ? Bo bliżej jakiejkolwiek wsi to młodzież by miała dobre miejsce do picia w takiej kapliczce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może w tej wsi nie ma już młodzieży?

      Usuń
  3. Ja tak samo jak Grażyna lubię anegdoty, ta twoja o znalezieniu Nepomucena fajna, dobrze że ci się udało go zauważyć, bo ciekawy.
    Widać, że kapliczka zaopiekowana, wygląda jakby w pobliżu mieszkał ktoś kto monitoruje co się w niej i wkoło niej dzieje i w razie jakiś chuligańskich zachowań interweniuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może kapliczka służyła kiedyś mieszkańcom do odprawiania nabożeństw. Teraz we wsi jest kościół.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)