Wolica

Często kapliczka, usytuowana tyłem do obecnej drogi, jest jedynym ze świadków historii.


Na końcu Wolicy-Walowic stoi kapliczka ufundowana przez właścicieli tutejszego majątku Przyłęckich i zwrócona w kierunku ich dworu. Murowana, dziś niestety obłożona sidingiem i kafelkami, z dwuspadowym dachem krytym blachą. Wewnątrz, między słupami, drewniana polichromowana figura Jana N. W 1945 roku we dworze stacjonowała Armia Czerwona i zdarzało się, że żołnierz wypasający konie koło kapliczki, chcąc schronić się przed deszczem, wystawiał Jana na zewnątrz, a sam chronił się w środku. Podczas tych operacji oderwano rękę i zagubiono krzyż figury. Dorobiony krzyż zginął ponownie później. W 1995 roku Jan Suski i Marek Kmiecik zainicjowali remont obiektu, co nie wyszło mu na dobre. Rzeźbę restaurowała Wiesława Pankiewicz. Przy kapliczce każdego 24 czerwca odbywały się obrzędy świętojańskie. [źródło]



Kapliczka z figurą św. Jana Nepomucena fundacji rodziny Przyłęckich z XIX w. po II wojnie światowej przez wiele lat była zdewastowana (brak rąk i krzyża z wizerunkiem Pana Jezusa). Na szczęście w połowie lat 90. XX w. została odrestaurowana. [źródło]



Widok spod kapliczki na park podworski (w tle).


Zabytkowy budynek dworski z 1880 roku, należący dawniej do rodziny Przyłęckich, w którym do roku 2020 mieścił się Państwowy Dom Dziecka w Wolicy.



Jedna z przydrożnych kapliczek spotkana po drodze.

Adnotacja:

  • kapliczka z rzeźbą świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Wolica, gmina Jasło, powiat jasielski, województwo podkarpackie;
  • data wykonania fotografii: 14.11.2021 r.

6 komentarzy:

  1. Nepomucen ładny. A kapliczka chyba nawet styropianem została obłożona.

    OdpowiedzUsuń
  2. Podoba mi się Jan Nepomucen, nawet chyba ma najprawdziwsze chryzantemy, tyłem do drogi, już taką kapliczkę widziałam z Nepomucenem tyłen do drogi w Poznańskiem.
    Budynek dworski też bardzo ciekawy, te oszklenia są przepiękne...

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy Nepomucen o wymownych rysach twarzy.
    Kapliczka odnowiona według współczesnych wiejskich standardów, jednakoż dobrze ze zadbana.
    Budynek dworski niezwykle ciekawy, przeszklenia tak jak i Grażynie, bardzo mi się podobają.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Budyneczek zrobił na mnie dobre wrażenie. Mam nadzieję, że ktoś nim się właściwie zaopiekuje.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)