Zabrzeż

Na stronie nepomuki.pl pod hasłem "Krośnica" w gminie Krościenko, w powiecie nowotarskim, przy drodze DW 969 jest zapis:

Na końcu tej miejscowości, około 100 na zachód od stacji benzynowej, po południowej stronie drogi stoi pusta murowana kapliczka, półokrągła, kryta blachą. Jej usytuowanie - frontem do płynącej poniżej rzeki - może wskazywać, że była w niej niegdyś figura Jana N. (uwaga: zweryfikować przynależność lokalizacji do tej właśnie miejscowości, spróbować znaleźć w źródłach co było wewnątrz) [źródło, fotografia]

 

 
Mimo że zjeździłam dokładnie kilka razy Krośnicę wzdłuż, kapliczki w tej miejscowości nie odnalazłam.
 
 

Kapliczka, pasująca do opisu i zamieszczonej fotografii, stoi w miejscowości Zabrzeż, w gminie Łącko, w powiecie nowosądeckim, przy drodze DW 969, nad Dunajcem. Poniższą mapę można powiększyć.
 
 


Po przedostaniu się przez barierkę ochronną mogłam przyjrzeć się kapliczce z bliska.
 
 





 



Zweryfikowany przeze mnie opis kapliczki:

Zabrzeż, gmina Łącko, powiat nowosądecki, województwo małopolskie
Na końcu tej miejscowości, jadąc z Łącka do Krościenka, około 350m na zachód od stacji benzynowej, po południowej stronie drogi, stoi murowana kapliczka, półokrągła, kryta blachą. Jej usytuowanie - frontem do płynącego poniżej Dunajca - może wskazywać, że była w niej niegdyś rzeźba świętego Jana Nepomucena.
Obecnie wisi w niej obraz wielkości około 15cm x 23cm, przedstawiający klęczącego na obłokach świętego. Święty Jan Nepomucen ubrany jest w tradycyjny stój, na głowie ma biret, spod mantoletu widoczna jest stuła zakończona haftowanymi (?) scenami. W prawej ręce trzyma palmę, w lewej mały krzyż. U jego stóp po lewej stronie są dwa aniołki, jeden z nich trzyma palec na ustach. W prawym dolnym rogu obrazu umieszczono scenę zrzucania świętego z mostu.
Wnętrze, jak i cała kapliczka, jest w bardzo złym stanie.

Adnotacja:

  • kapliczka świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Zabrzeż, DW 969, gmina Łącko, powiat nowosądecki, województwo małopolskie;
  • data wykonania fotografii: 3.02.2024 r.

10 komentarzy:

  1. Cóż... kapliczka niepotrzebna, to i sobie powoli dogorywa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że stoi na terenie zalewowym i stąd jej stan.

      Usuń
  2. Kapliczki szkoda bo ma ciekawy kształt.
    Czy ten zweryfikowany przez ciebie opis jest gdzieś jeszcze oprócz twojego bloga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo szkoda. Opisu raczej nie ma w innym miejscu.

      Usuń
    2. Obrazek mały ale bardzo dużo treści na nim umieszczono.

      Usuń
    3. Jest to kopia (reprodukcja, wydruk?) obrazu z kościoła pw. św. Jana Nepomucena w Suścu.
      https://gratelier.blogspot.com/2019/04/nepomuki-z-susca.html

      Usuń
    4. tak...popatrzyłam to to samo co w Suścu..dzieli ich odległość około 300km..ciekawe

      Usuń
    5. No właśnie, ciekawe skąd reprodukcja obrazu z Suśca wzięła się w tej zapomnianej kapliczce. Może ktoś był na odpuście na Roztoczu i kupił sobie ten obrazek.

      Usuń
  3. Mam wrażenie, że trochę pomogłam w wypatrzeniu tej perełki, zniszczonej ale jednak perełki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie masz rację - bardzo mi pomogłaś. Dziękuję serdecznie.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)