Kopki

(...) w pięknym miejscu przy wiszącym Zielonym Mostku 23 maja 2010 roku ustawiono współczesną drewnianą figurę Jana N. wykonaną przez Mateusza Niwińskiego. Na cokole wyryto słowa: "Św. Janie Nepomucki / Tyś jest patron  / sławy ludzkiej / Wstaw się za nami u Pana Wszechrzeczy teraz i na / wieki wieków". Kształt rzeźby nawiązuje do mazowieckiej wierzby z dziuplą, w którą wstawiono figurkę. Jan wtopiony jest w swój cokół-pień, w lewej ręce dzierży krzyż, prawą wyciąga przed siebie - przewidziano, że ktoś zawsze wetknie mu w dłoń kwiat. [źródło, historia tworzenia, fotografie z odsłonięcia i poświęcenia]
 




Adnotacja:

  • kapliczka świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Kopki, przy Zielonym Mostku nad Świdrem, gmina Wiązowna, powiat otwocki, województwo mazowieckie;
  • data wykonania fotografii: 19.09.2019 r.

10 komentarzy:

  1. Pomysłowo i niebrzydko, ale taką rzeźbę to chyba trzeba systematycznie konserwować, a ta nie wygląda. I napis mógłby być bardziej uczytelniony.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tabliczkę z tworzywa sztucznego z napisem postawić obok? :)

      Usuń
    2. Uczytelnić napis można za pomocą jakiejś farby, czy nawet bejcy i małego pędzelka. Żeby te wyryte litery nie zlewały się tak mocno z tłem.

      Usuń
    3. Dobry pomysł.

      Usuń
  2. Niezwykle mi się ten Nepomuk podoba!
    Zaintrygowało mnie kiedy i dlaczego zmieniono górę rzeźby?
    Zaczęłam trochę szperać w necie
    I znalazłam
    "WIADOMOŚCI NEPOMUCKIE
    ORGAN BRACTWA NEPOMUCKIEGO
    Societas Sancti Ioanni Nepomuceni
    ARCHIWUM: 2011"
    w wiadomościach tych taka ciekawostka
    Sonda i jej wyniki.
    "Czy w przypadku znacznego zniszczenia rzeźby JN należy:
    zastąpić ją nową (produkcji jednego z warsztatów robiących seryjne odlewy) 0%
    obok nowej zostawić starą (niech dożywa swych dni w spokoju) 8%
    zastąpić ją nową wykonaną na wzór starej (kosztowne!) 6%
    remontować starą tak, aby zachować jej patynę (trudne!) 84%
    zostawić jak jest (niech umrze w spokoju) 2%"
    https://nepomuki.pl/nepomuk/news2011.htm#sonda
    https://nepomuki.pl/nepomuk/news2010.htm

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlaczego piszesz, że zmieniono górę rzeźby?

      Usuń
    2. Na twoich zdjęciach widać ciemne zadaszenie, a na zdjęciach w źródle które podałaś widać rozwidlenie pnia zwieńczone misą z bzami. Misa mogła być tam tylko okazjonalnie ale tam nie ma tego ciemnego daszka. A nad Nepomucenem jest nawet widoczne rozwidlenie pnia z którego została zrobiona rzeźba.

      Usuń
    3. Jasne, nawet nie popatrzyłam na tę misę. Myślę, że stała tylko w czasie odsłonięcia figury. Daszek dorobiono później w celu zabezpieczenia rzeźby.

      Usuń
    4. Tak jak pisałam kilka dni temu, jestem wzrokowcem, ten bez u góry od razy zauważyłam i dlatego przyjrzałam się dokładnie zdjęciom zawartym w źródle i porównałam z twoimi.
      A czytając cytat na początku posta umknęła mi informacja że kładka jest wisząca, zauważyłam to dopiero po powtórnym już uważnym prześledzeniu tekstu. Ot tak to u mnie jest ;)

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)