Wólka Korczowska

Obok wsi przepływa malutka rzeka Rudka, dopływ Krzny. I to właśnie w pobliżu mostu rozlokowała się na łące biała kapliczka.




(...) przy żużlowej drodze stoi pięknie usytuowana słupowa kapliczka nepomucka z drewnianą figurą Jana N. Restaurowana w latach 1920 i 1948 oraz przebudowana w 1988 roku... [źródło]



Atrakcją miejscowości jest kapliczka Św. Jana. Stara legenda przekazywana z dziada pradziada mieszkańcom tej miejscowości głosi, że figurka św. Jana przypłynęła rzeką Rudką, została wyłowiona i uwieńczona kapliczką przez mieszkańców. Pierwotna figura znajduje się z tyłu ówczesnej kapliczki. Kapliczkę wielokrotnie restaurowano (w 1910 r., 1948 r., 1988 r.). [źródło, pierwotna figura?]


Zastałam kapliczkę świeżo otynkowaną, wnętrze było zadbane, rzeźba wymaga renowacji.





Na drugim krańcu wsi stoi kapliczka z figurką Matki Boskiej, ubranej w szatę z niebieskiej tkaniny.




Obok kapliczki znajduje się krzyż.


Jadąc do Wólki Korczewskiej, natknęłam się na kościół rzymsko-katolicki pw. św. Michała Archanioła w Witorożu. Został on wzniesiony w 1739 roku jako cerkiew unicka. W latach 1875-1919 należał do parafii prawosławnej.



Kościół w Witorożu jest budowlą drewnianą o konstrukcji wieńcowej z lisicami, orientowaną, szalowaną. Obiekt wzniesiono na planie prostokąta. Dawna cerkiew jest jednonawowa, z prosto zamkniętym prezbiterium, do którego przylegają skarbczyk i zakrystia, jak również kwadratowym przedsionkiem. Wnętrze świątyni kryje strop, od zachodu w nawie znajduje się chór muzyczny. Na łuku tęczowym w kościele znajduje się XVIII-wieczny krucyfiks.
Elewacja kościoła jest niemal pozbawiona ozdób, z jednym zamkniętym odcinkowo oknem na osi obiektu oraz okapem ozdobnie oszalowanym szczytem z krzyżem. Taki sam szczyt zdobi również przedsionek budynku. Nad nawą znajduje się neobarokowa sygnaturka. Kościół pokrywają dachy dwuspadowe. [źródło]



Adnotacja:
  • kapliczka świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Wólka Korczowska, gmina Łomazy, powiat bialski, województwo lubelskie;
  • data wykonania fotografii: 6.10.2019 r.

6 komentarzy:

  1. Ta kapliczka z Nepomukiem stoi jakoś tak dziwnie - daleko od drogi i sporo poniżej nasypu jezdni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może nasyp jezdni powstał później niż kapliczka?

      Usuń
  2. Niezwykly Nepomucen pewnie sciemnial bo rzezba stara, a bialy zarost u brwi, siwe, nie wiem czy taki byl zamiar artysty, mnie przypomina pewnego mulata , meza mojej kolezanki, ktory przy ciemnej karnacji ma taka biala brode...
    Matla Boska w sukience z materialu, tego keszcze nie widzialysmy...pewnie jej zmieniaja kreacje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawie wygląda z biała brodą i ciemną twarzą. Może to ekekt drewna, z którego wykonana jest rzeźba?
      Materiałowa sukienka - faktycznie rzadkie zjawisko. Widziałam kiedyś figurkę Matki Bożej w Krempnej.

      Usuń
  3. Ten Nepomucen wygląda trochę jak jeden z Trzech Króli, podoba mi się :)
    Ten kościółek z dzwonnicą także mi się podoba.
    Jednakoż najbardziej podoba mi się ta zadrzewiona droga za mostkiem, bardzo takie lubię!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biorąc pod uwagę kolor twarzy, to mógłby być Kacper.
      Drogą przejechałam się, też takie lubię.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)