Tułowice

Była tu piękna barokowa figura Jana N. adorującego krzyż w klasycznym kontrapoście, umieszczona w półkolistej wnęce. Skradziona...
Na miejscu skradzionej figury Jana N. (...) umieszczono jedną z masowo produkowanych polichromowanych rzeźb z wytwórni z Piekar Śląskich pani Barbary Kobyłczyk-Schaefer... [źródło, fotografia skradzionej rzeźby]

Kapliczka z figurą św. Jana Nepomucena w Tułowicach – dawniej wewnątrz znajdowała się rzeźba z figurą z II połowy XVIII w. Uznana była za dobro kultury i należała do grupy barokowych rzeźbiarskich przedstawień świętych. Po kradzieży figury w 2002 roku oryginał zastąpiono kopią. [źródło]




Adnotacja:
  • kapliczka z rzeźbą świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Tułowice, gmina Tułowice, powiat opolski, województwo opolskie;
  • szablon: Barbara Schaefer-Kobyłczyk, Zakład sztuki kościelnej w Piekarach Śląskich;
  • data wykonania fotografii: 14.01.2023 r.

10 komentarzy:

  1. Niby przystojne te seryjne świątki, ale coś w nich razi, zastanawiam się co...i chyba wiem, nie widać w nich artysty, są martwe. Tak ja to czuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdy zobaczyłam pierwszego, to się zachwyciłam, przy dziesiątym - nie zrobiło na mnie większego wrażenia. Tylko smutno, bo oznacza to kradzież lub zniszczenie oryginału.

      Usuń
    2. Ano smutno, że tymi oryginałami z duszą może się cieszyć nie ogół tylko jeden złodziej

      Usuń
    3. Ewentualnie nabywca.

      Usuń
  2. Nie zdawałam sobie sprawy że preceder kradzieży figur z miejsc publicznych jest tak szeroki. Bo że wiele się rozpada i nie jest konserwowana, nawet gdy są to najstarsze zabytki miejscowości to fakt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, jest to łatwa zdobycz. Świątki w przydrożnych kapliczkach to czasami małe dzieła sztuki i łakomy kąsek dla "kolekcjonerów".

      Usuń
  3. Nowy Nepomuk dobrze pasuje do tej wnęki :)

    OdpowiedzUsuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)