Gidle

Niestety, nie miałam szczęścia i nie zobaczyłam obrazu świętego Jana Nepomucena w kościele w Gidlach. Był, prawdopodobnie, zasłonięty przez tło szopki. 
Nepomucki wizerunek z sanktuarium gidelskiego jest ludowym obrazkiem malowanym olejem na desce. Jan N. trzyma krzyż i palmę, ma biret i aureolę. W tle naiwno-urocze wyobrażenie scen Topienia na Moście Karola i Wyłowienia Zwłok Jana. Całość bardzo kolorowa. [źródło, fotografia obrazu.]



Przed późnobarokowym kościołem parafialnym MB Bolesnej z 1754 roku, przy mostku na Kanale Lodowym jest miejsce, które swego czasu zakwalifikowałem jako ponepomuckie. Stoi tam pusta murowana kapliczka domkowa z 1896 roku. Potwierdzenie przyszło lata później. Według informacji uzyskanej od mieszkańców z okolicznych domów przez S.Zobniowa, figurka Jana N. z tej kapliczki została skradziona w 1995 roku. [źródło]




Adnotacja:
  • obraz świętego Jana Nepomucena w kościele oraz kapliczka ponepomucka;
  • lokalizacja: Gidle, kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (Pl. Dominikański), kapliczka koło kościoła Matki Boskiej Bolesnej (ul. Kartuzka 52), gmina Gidle, powiat radomszczański, województwo łódzkie;
  • data wykonania fotografii: 13.01.2023 r.

10 komentarzy:

  1. Szkoda że nie udało ci się zobaczyć obrazu, zerknęłam do źródła, niezwykle ciekawy on, bardzo mi się podoba!
    Kapliczka ma ładną bryłę, a wewnątrz zadbana, szkoda że Nepomucen zniknął. Fajnie że obok siebie ma duże drzewa a nie tylko słupy od elektryki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może kiedyś będę przejeżdżać kolejny raz, to wstąpię. Obraz ciekawy, a słupy - czasami mam wrażenie, że celowo tak stawiali, aby przyćmić kapliczki.

      Usuń
    2. Ja mam specyficzne poczucie estetyki, więc mnie słupy elektryczne nie przeszkadzają, w niektórych krajobrazach nawet je lubię, no ale ja jestem trochę techniczny człek ;)
      Zdaję sobie jednak sprawę, że kapliczki i słupy to różne światy i taki słup psuje doznania estetyczne większości ludzi. Może kiedyś rzeczywiście robiono to specjalnie.

      Usuń
    3. Ponoć były specjalne zasady stawiania słupów przy kapliczkach. Czasami specjalnie je fotografuję, starając się, żeby to jednak kapliczka wyszła na pierwszym planie.

      Usuń
    4. Jaki piękny byłby świat gdyby ludzie ludziom nie robili wbrew i szanowali wzajemnie swoje poglądy i dawaliby sobie nawzajem pozwolenie na odmienność!

      Usuń
    5. Byłby piękny.

      Usuń
  2. A zimy w ogóle nie widać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poczekaj, to dopiero 13 stycznia. Zima zaczęła się tydzień później, a zaspy śniegu były takie, że z żalem jechałam obok przepięknych kapliczek, nie zatrzymując się.

      Usuń
    2. Kapliczka ma ładny kształt. Miejmy nadzieję, że jej nie odnowią, wymieniając te fajne przeszklone drzwi na nowe, z Castoramy.

      Usuń
    3. Mam nadzieję, że ich nie wymienią.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)