Nehrybka

Dwukrotnie odwiedziłam kościół pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Nehrybce by zobaczyć tamtejsza rzeźbę świętego Jana Nepomucena.


W kościele - dawnej cerkwi - na ścianie po lewej stronie nawy zawieszono polichromowaną figurę Jana N. Była ona wzorem dla figury umieszczonej w pobliskiej kapliczce na granicy Przemyśla i Nehrybki...[źródło, fotografie rzeźby z Przemyśla są umieszczone we wpisie pt. Przemyśl]



Cerkiew św. Szczepana Pierwszego Męczennika w Nehrybce – murowana parafialna cerkiew greckokatolicka, znajdująca się w Nehrybce. Obecnie rzymskokatolicki kościół parafialny pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.
Zbudowana w 1885, przebudowana po zniszczeniach w I wojnie światowej w 1926. Cerkiew należała do greckokatolickiego dekanatu przemyskiego.
Po II wojnie światowej przejęta przez kościół rzymskokatolicki. [źródło]





Murowana greckokatolicka cerkiew została zbudowana w 1885 r. Spalona podczas walk w 1914 r. i odbudowana, pełni dziś funkcję kościoła rzymskokatolickiego. Wewnątrz znajdują się grobowce fundatorów - rodziny Bielińskich, ostatnich właścicieli miejscowego majątku. Obok kościoła plebania z 1 poł. XIX w. [źródło]






Na terenie przykościelnym znalazłam dwa tajemnicze destrukty. Być może kiedyś stanowiły jedność.




Adnotacja:
  • rzeźba świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Nehrybka, kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP, gmina Przemyśl, powiat przemyski, województwo podkarpackie;
  • data wykonania fotografii: 8.01.2022 r.

8 komentarzy:

  1. Sympatyczny Nepomucen.
    W kościele są ciekawe, mozaiki to czy witraże?
    Co stoi po obu stronach wejścia do kościoła, miotły?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pytasz o te mozaiki w ołtarzu?
      Miotły służą zimą do omiatania śniegu z butów.

      Usuń
    2. Tak, na ołtarzu, tak mi się wydawało że to chyba mozaiki, nad wejściem też chyba mozaika, podobają mi się one.
      A pomysł z miotłami, tak jak i Grażynie, także mi się podoba, swojski taki.

      Usuń
    3. Takie miotły stoją też przy schroniskach w górach.

      Usuń
  2. Spodobały mi się te miotły, fajny pomysł bu nie brudzić kościół. Nepomuk ładnie się prezentuje zawieszony dosyć wysoko na półeczce umocowanej na ścianie nawy kościelnej popatrzyłam na zdjęcie w nepomukach.pl.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proboszcz Krwawicz miał 109 lat!
      Zwłoki Maryanny z Janiszewskich Bielawskiej do przybytku wieczności powołane...Drogie zwłoki ostatki ukochanej żony...

      ciekawe to wszystko

      Usuń
    2. Zdjęcie na stronie nepomuki.pl wyraźniejsze.

      Usuń
    3. Znalazłam na okolicznym cmentarzu nagrobek z informacją, że człowiek żył 112 lat. Może tamtejszy klimat służy długowieczności?

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)