Cieciory

Piękny drewniany, bardzo archaiczny Nepomucen w ciasnej oszklonej kapliczce na słupie, przy drodze do mostu na Pisie. Całość oszklona, zwieńczona prostym krzyżem. Bardzo ciekawy jest przedmiot w lewej ręce Jana N. - ma to być zapewne palma, ale wygląda jak drewniane widły. Podobne żłobienia na stule i krzyż tego rodzaju widać na zdjęciu Nepomuka autorstwa Bronisława (Franciszka?) Szymańskiego (1915-1998) przechowywanego obecnie w muzeum w Nowogrodzie w Ziemi Łomżyńskiej (...) (MPM/E-2571?) - być może wskazuje to na tego samego twórcę i czas powstania - lata 60. XX wieku... [źródło, wyraźne fotografie] 









 Kapliczka stoi niedaleko mostu na Pisie, po której pływają "parowce".





Adnotacja:

  • kapliczka świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Cieciory, gmina Turośl, powiat kolneński, województwo podlaskie;
  • data wykonania fotografii: 2.05.2024 r.

8 komentarzy:

  1. Duży widelec widać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Szkoda że szyba utrudniała zrobienie wyraźnego zdjęcia świątka.
    Palmę czy może widelec? Widać.
    No właśnie co to palma czy widelec?
    No to przypomnijmy sobie;
    Antoine de Saint-Exupéry
    Jak to było w Małym Księciu z tym jego rysunkiem węża boa trawiącego słonia?
    "Pokazałem moje dzieło dorosłym i spytałem, czy ich przeraża.
    - Dlaczego kapelusz miałby przerażać? - odpowiedzieli dorośli.
    Mój obrazek nie przedstawiał kapelusza. To był wąż boa, który trawił słonia. Narysowałem następnie przekrój węża, aby dorośli mogli zrozumieć. Im zawsze trzeba tłumaczyć..."
    Taaaaak, artysta ma prawo do swoich wizji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mario, trafiłaś w dziesiątkę z tym cytatem. Tyle razy czytałam "Małego Księcia", a za każdym razem coś nowego odkrywam.
      Zdecydowanie świątek ma palmę :)

      Usuń
    2. Dzięki, tak to niewątpliwie jest palma :)

      Usuń
    3. I nawet nie trzeba robić przekroju :)

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)