Janowiec

W nawie kościoła parafialnego św. Stanisława i św. Małgorzaty, w prawym ołtarzu bocznym znajduje się obraz z 1875 roku autorstwa J. Chróściewicza z Kazimierza (nie: Chróścickiego). Jan stoi przed ołtarzem czy pulpitem, na którym leży otwarta księga. Nad nim anioł z wieńcem męczeństwa. Po lewej, w rozdarciu nieba, dwie główki anielskie. Na dole scena Topienia z mostem i martwym ciałem Jana...[źródło]


 

Niestety, podczas kilku wizyt w Janowcu kościół był zamknięty. Tym razem udało mi się dostrzec poprzez kratę fragment obrazu przedstawiającego postać świętego Jana Nepomucena.

Uzupełnienie
 
OŁTARZ Św. JANA NEPOMUCENA z 1875 r.
Z obrazem Św. JANA NEPOMUCENA – autorstwa I. Chróścickiego, fundacji Jacentego Makucha z Janowic.
[źródło, fotografia]




W nawie kościoła parafialnego św. Stanisława i św. Małgorzaty, w prawym ołtarzu bocznym (...), znajduje się polichromowana rzeźba Jana N. w fioletowej rokiecie, w birecie i z krzyżem w ramionach... [źródło]
 




W przydrożnej murowanej kapliczce rezyduje współczesna drewniana rzeźba Jana N. [źródło, fotografie]

Niestety, nie udało mi się znaleźć tej kapliczki, lokalizacja jest dla mnie niejasna. Według mnie nie istnieje w Janowcu skrzyżowanie ul. Fabryczna / Puławska (DK 12).

Adnotacja:

  • obraz i rzeźba świętego Jana Nepomucena w kościele, kapliczka świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Janowiec, kościół pw. św. Stanisława i św. Małgorzaty (obraz i rzeźba), ul. Fabryczna/Puławska (kapliczka), gmina Janowiec, powiat puławski, województwo lubelskie;
  • data wykonania fotografii: 27.01.2022 r., 20.04.2024 r. i 7.07.2024 r.

4 komentarze:

  1. Na ołtarzu i obraz i figura Nepomucena? Nie za dużo takie dwa grzyby w barszczu? Ciekawe, czy od razu pomyślano o takim rozwiązaniu, czy może najpierw był obraz a figurę dostawili później (ewentualnie na odwrót).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłam zachwycona tym podwójnym wyobrażeniem. Nie mogłam oczu oderwać. Niestety, nie znam kolejności.

      Usuń
  2. Delikatne ozdoby dodają ołtarzowi uroku i do tego taka gratka dwa Nepomuceny obok siebie i oba bardzo ciekawe. Dół komży na obu wizerunkach bardzo strojny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zwracam dość często uwagę na koronki przy komży.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)