Zakopane

Na stronie nepomuki.pl wymienione są cztery przedstawienia świętego Jana Nepomucena w przestrzeni publicznej Zakopanego (z wyjątkiem muzeów i galerii, o których będzie mowa w kolejnym wpisie). Pierwsze z nich to niewielka kamienna rzeźba  we wnęce kaplicy świętego Andrzeja i świętego Benedykta na Pęksowym Brzyzku.





 
Poniżej zdjęcie starej fotografii kaplicy przechowywanej w Muzeum Tatrzańskim im. Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem.


Na koniec informacje na temat pozostałych wyobrażeń:
  • w willi Tea była niegdyś drewniana figurka Jana N. w stylu ludowym (...). Szymański wszystkie swoje zbiory podarował Muzeum Tatrzańskiemu. Nie jest jasne, czy figurka została w willi, czy też trafiła do Muzeum...,
  • duży obraz Jana N. wisi na zachodniej ścianie w kościele św. Jana Apostoła Ewangelisty na Harendzie, zapewne XIX wiek...,
  • w willi "Harenda" na Harendzie (Muzeum Kasprowicza) zobaczyć można obraz Jana N. na szkle malowany, na białym tle, w niebieskiej komży i czerwonej rokiecie, obramowany wicią kwiatową, XIX wiek... [źródło, fotografie obrazów]

W kościele św. Jana Apostoła Ewangelisty oraz w Muzeum Kasprowicza na Harendzie byłam, ale nie odnalazłam dokumentacji fotograficznej.

Adnotacja:

  • rzeźba świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Zakopane, kaplica świętego Andrzeja i świętego Benedykta na Pęksowym Brzyzku, gm. Zakopane, powiat tatrzański, województwo małopolskie;
  • data wykonania fotografii: 29.06.2019 r.

2 komentarze:

  1. Kapliczka podoba mi się bardziej taka jak jest współcześnie, bez tego tynku.
    Pamiętam kapliczkę na Pęksowym Brzysku, zdjęcie też jej zrobiłam, akurat tak że widoczny jest Nepomucen. Do środka kapliczki jednak nie zaglądałam, bardziej ciekawa byłam cmentarza.
    Pięknie prezentuje się kapliczka na twoich zdjęciach, na moim inna pora roku i pogoda była w tym dniu fatalna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po cmentarzu na Pęksowym Brzyzku mogę łazić godzinami. Tyle jest tam ciekawych nagrobków, prawdziwych dzieł sztuki sepulkralnej.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)