Podczerwone

(...) koło Koniówki, dom nr 88: Jan N. z roku 1877 wykonany prawdopodobnie przez rzeźbiarza z Chochołowa (Blaszyński, Siwy lub Stary Łasiak), restaurowana przez TOnZ w latach 1987-95. [źródło]





Figura z Podczerwonego pięknie się prezentuje wśród żywych kwiatów. Polecam fotografie na stronach:

Adnotacja: 
  • figura świętego Jana Nepomucena; 
  • lokalizacja: Podczerwone, gmina Czarny Dunajec, powiat nowotarski, województwo małopolskie; 
  • data wykonania fotografii: 4.05.2023 r.

8 komentarzy:

  1. Z boku bardzo niepozornie ta kapliczka wygląda, idąc na wprost tym chodnikiem nawet można by ją chyba przeoczyć. A szkoda byłoby ją przeoczyć bo Nepomucen bardzo ładny. Te ostre elementy wkoło rzeźby mają wyobrażać blask bijący od świętej postaci?
    Podczerwone ciekawe od czego pochodzi nazwa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Wieś królewska lokowana przez szlachetny ród Pieniążków pomiędzy 1596 a 1605 rokiem. Na mocy przywileju nadanego przez króla Zygmunta III, pierwszymi sołtysami byli Szymon i Barbara Czerwińscy (Szymon Czerwiński w dokumentach królewskich widnieje jako Podczerwiński), od których najprawdopodobniej pochodzi nazwa miejscowości." - źródło https://www.facebook.com/watch/?v=1062254764621677
      Co do tych elementów z blachy, to trudno mi napisać coś więcej.

      Usuń
    2. Dziękuję za wyjaśnienie.

      Usuń
    3. Proszę bardzo. Niestety, nie jest to mój region i nie mam wystarczającej ilości informacji, by napisać coś więcej.

      Usuń
  2. Trochę przesadzili z tym sztucznym badziewiem, ale ogólnie kapliczka prezentuje się nieźle. Oby tytko następna konserwacja też była fachowa, a nie we własnym zakresie po taniości, farbami, które zostały z remontu i malowania lamperii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nikt już chyba nie ma lamperii w domu.

      Usuń
    2. Lamperię w kuchnia ja mam ;)

      Usuń
    3. Kiedyś i u mnie w kuchni była.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)