Mieroszów

Na szczycie domu w rogu rynku umieszczono krępą kamienną rzeźbę przypominającą Jana N. Rzeźba jest mocno skorodowana co kazało wątpić w tożsamość Jana N. fotografującemu ją J.Z. Na podstawie kroju szat i ogólnego wrażenia jest to Jan N., choć i tu nowsze zdjęcia pokazują dziwną jak na JN kokardkę na nodze. Natomiast domniemamy biret to raczej coś na kształt zębatej korony, a krzyż - patyk przypominający berło (św. Wacław? Zygmunt?) lub nawet lutnię (Dawid?). Nawet biorąc pod uwagę stopień zniszczenia należy wątpić w nepomuckość tego obiektu. [źródło, czytelne fotografie]







 

Adnotacja:
  • figura nepomukopodobna;
  • lokalizacja: Mieroszów, Pl. Niepodległości 27, gm. Mieroszów, powiat wałbrzyski, województwo dolnośląskie;
  • data wykonania fotografii: 31.07.2023 r.

8 komentarzy:

  1. Kamienica bardzo ciekawa architektonicznie i niezwykle bogato zdobiona.
    To co ma na głowie domniemany Nepomucen, to według mnie raczej jednak korona nie biret.
    Aby zidentyfikować rzeźbę trzeba by dotrzeć do jakiś źródeł historycznych. Przepych tej kamienicy pozwala podejrzewać że jakby poszperać w różnych archiwach to można by znaleźć materiały na temat tej budowli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mi się wydaje, że to korona. Gdyby mieć ze sobą lornetkę, to można by było się lepiej przyjrzeć.

      Usuń
    2. Do robienia zdjęć obiektom wysoko posadowionym to najlepszy jest dron. Kilka lat temu widziałam jak młody mężczyzna robił dronem dokumentację elewacji zabytkowej kamienicy nieopodal mojego domu. No ale posiadanie i operowanie dronem to wyższy stopień wtajemniczenia, a lornetka na pewno pomogłaby w obejrzeniu szczegółów.

      Usuń
    3. Lornetkę mam, drona - nie.

      Usuń
  2. kamienica ciekawa. Może się kiedyś doczeka fachowej renowacji , to i Nepomucena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. errata:
      renowacji, to i rzeźby zidentyfikują prawidłowo.

      Usuń
    2. Mam nadzieję, że kiedyś się doczeka.

      Usuń
    3. Sądzę, że to jednak nie jest postać świętego Jana Nepomucena.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)