Przy kościele klasztornym paulinów, przy bramie i po zewnętrznej stronie ogrodzenia, na południowy wschód od kościoła znajduje się figura św. Jana Nepomucena z drugiej połowy XVIII wieku, na wysokim kwadratowym cokole o gzymsie przykrytym dachówką, o zaokrąglonych narożach, ujętym pilastrami, oraz na ostrosłupowym postumencie, również z krytym dachówką gzymsem. W kilku przewodnikach przedstawiana jest ona jako posąg św. Antoniego. Stan obiektu nie jest dobry... [źródło]
W kościele klasztornym paulinów (...) znajduje się feretron z ładnym obrazem Jana N. Jana przedstawiono w pozycji klęczącej na chmurce, z biretem i palmą lewitującymi obok. W lewej ręce krucyfiks, wokół głowy pięć gwiazd. Szara peleryna ma od spodu czerwone podbicie. Dobrze oddane rysy, precyzyjny światłocień szat... [źródło]
Feretron z przedstawieniem „Św. Jan Nepomucen” z 2 poł. XVIII w. z kościoła rzymskokatolickiego pw. Św. Ludwika Króla.
Oczyszczono z powierzchniowych warstw kurzu i brudu. Wykonano odkrywki i badania w celu ustalenia dokładnej stratygrafii obiektu. Ustabilizowano z podłożem wszystkie odspojone i łuszczące się warstwy technologiczne. Zdemontowano obraz, odklejono od drewnianego podłoża. Przeprowadzono zabiegi dezynfekcji i dezynsekcji oraz wzmocniono strukturę drewna. Usunięto przemalowania z partii malatury i złoceń, a także usunięto rozłożone zaprawy. Wykonano prace stolarskie, odtworzono brakujące elementy drewnianej konstrukcji obramienia, opracowano fleki, wypełniono szczeliny w miejscach spękań. Odtworzono brakujące fragmenty snycerki. Uzupełniono ubytki drewna. Przygotowano podłoże przed rekonstrukcją warstw zaprawy w partiach złoconych. Ustabilizowano szczeliny, pęknięcia przy pomocy pasów naklejonego płótna. Wykonano rekonstrukcje warstw zaprawy na nowych fragmentach w partiach malatury i złoceń. Założono kity w ubytkach malatury i złoceń. Wykonano izolacje kitów i zapraw. Wykonano złocenia na poler i mat. Zaizolowano oryginalną malaturę warstwą buforowego werniksu retuszerskiego, a następnie wykonano retusz naśladowczy i rekonstrukcję malatury. Założono na powierzchni malatury końcową warstwę werniksu. Obraz po odklejeniu od konstrukcji nośnej zdublowano. Usunięto zabezpieczenia lica, oczyszczono lico. Usunięto nieoryginalne nakłady werniksów i lakierów, a także przemalowania i retusze. Założono kity w miejscach ubytków warstwy malarskiej. Zrekonstruowano zniszczone warstwy zaprawy i założono warstwę buforową werniksu retuszerskiego. Wykonano retusz naśladowczy i rekonstrukcje. Założono werniks końcowy i zamontowano obraz w obramieniu.
Wykonawca: Andrzej Lasek, Kazimierz Kaszuba. [źródło, str. 85-86]
Oczyszczono z powierzchniowych warstw kurzu i brudu. Wykonano odkrywki i badania w celu ustalenia dokładnej stratygrafii obiektu. Ustabilizowano z podłożem wszystkie odspojone i łuszczące się warstwy technologiczne. Zdemontowano obraz, odklejono od drewnianego podłoża. Przeprowadzono zabiegi dezynfekcji i dezynsekcji oraz wzmocniono strukturę drewna. Usunięto przemalowania z partii malatury i złoceń, a także usunięto rozłożone zaprawy. Wykonano prace stolarskie, odtworzono brakujące elementy drewnianej konstrukcji obramienia, opracowano fleki, wypełniono szczeliny w miejscach spękań. Odtworzono brakujące fragmenty snycerki. Uzupełniono ubytki drewna. Przygotowano podłoże przed rekonstrukcją warstw zaprawy w partiach złoconych. Ustabilizowano szczeliny, pęknięcia przy pomocy pasów naklejonego płótna. Wykonano rekonstrukcje warstw zaprawy na nowych fragmentach w partiach malatury i złoceń. Założono kity w ubytkach malatury i złoceń. Wykonano izolacje kitów i zapraw. Wykonano złocenia na poler i mat. Zaizolowano oryginalną malaturę warstwą buforowego werniksu retuszerskiego, a następnie wykonano retusz naśladowczy i rekonstrukcję malatury. Założono na powierzchni malatury końcową warstwę werniksu. Obraz po odklejeniu od konstrukcji nośnej zdublowano. Usunięto zabezpieczenia lica, oczyszczono lico. Usunięto nieoryginalne nakłady werniksów i lakierów, a także przemalowania i retusze. Założono kity w miejscach ubytków warstwy malarskiej. Zrekonstruowano zniszczone warstwy zaprawy i założono warstwę buforową werniksu retuszerskiego. Wykonano retusz naśladowczy i rekonstrukcje. Założono werniks końcowy i zamontowano obraz w obramieniu.
Wykonawca: Andrzej Lasek, Kazimierz Kaszuba. [źródło, str. 85-86]
Na stronie nepomuki.pl zamieszczona jest fotografia z 1919 roku, na której jest: Ładna drewniana kapliczka z XIX / XX wieku, w niej drewniana figura Jana N. [źródło, fotografia]
Zdjęcie nie jest wyraźne, ja tam widzę postać z Dzieciątkiem. Może to święty Antoni, a może święty Józef?
Drewniana kapliczka z figurą Jana N., współczesna praca mieszkającego we Włodawie Jana Pawłowskiego widziana była podczas Jarmarku Holeńskiego oraz w Galerii Sztuki Ludowej na Starym Mieście w Lublinie. Obiekt zostaje symbolicznie i tymczasowo przypisany do Włodawy... [źródło]
Adnotacja:
- figura, feretron, kapliczka (?) świętego Jana Nepomucena;
- lokalizacja: Włodawa, ul. Klasztorna 1, powiat włodawski, województwo lubelskie;
- data wykonania fotografii: 6.08.2019 r.
Szkoda że ten pomnik Nepomucena koło Paulinów w takim kiepskim stanie, ciekawy on, mógłby wyglądać imponująco i pięknie.
OdpowiedzUsuńPrzenośny obraz bardzo ładny zarówno malowidło jak i rama.
Ludowa kapliczka sympatyczna.
Może kiedyś znajdą się pieniądze na odnowienie figury.
Usuń