Kletno

Prawdopodobnie wspomniana niżej kaplica stała na miejscu, na którym w 2016 roku wybudowano kaplicę pw. św. Bernarda.

 

Istnieje niepotwierdzone przypuszczenie oparte na rozmowie z pewną nieżyjącą już osobą, że Jan Nepomucen był patronem nieistniejącej dziś drewnianej kaplicy, postawionej w nowej części wsi (Neu Klessengrund) na potrzeby turystów w II połowie XIX wieku, która dotrwała do 1969 roku... [źródło, fotografia rysunku kaplicy]

Polecam: Kletno w starej fotografii.

Adnotacja:

  • wzmianka na temat kaplicy pw. św. Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Kletno, gm. Stronie Śląskie, powiat kłodzki, województwo dolnośląskie;
  • data wykonania fotografii: 13.08.2023 r.

8 komentarzy:

  1. Skoro kaplica dla turystów, to Nepomucen jako rezydent byłby jednak trochę dziwny. Bo co on ma wspólnego z turystyką?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Święty Jan Nepomucen to święty "wszechstronny".
      "Jest (...) patronem podróżujących i długich podróży, zwłaszcza pielgrzymów, i odpowiada za szczęśliwy powrót - stąd kapliczki na rozstajach i przy drogach oraz na granicach miejscowości." [https://nepomuki.pl/nepomuk/kult.htm#bractwo]
      Myślę, że podróżujący i powracający szczęśliwie do domu turysta nie ma nic przeciwko jego "opiece" nawet w XXI wieku.

      Usuń
  2. Bardzo ładna ta kapliczka, niezwykle wysmakowana, rzeźba św. Bernarda też bardzo ładna, szkoda że to nie Nepomucen.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, ale dobrze, że taka kapliczka stoi przy drodze i można tam zajrzeć, idąc w góry albo z nich wracając.

      Usuń
    2. W fajnym miejscu stoi ta kapliczka, sprawdziłam na mapie, blisko Jaskini Niedźwiedziej.

      Usuń
    3. Byłam kiedyś w Jaskini Niedźwiedziej, bardzo mi się podobała (o wiele bardziej niż jaskinia Raj).

      Usuń
    4. W Jaskini Niedźwiedziej byłam bardzo dawno temu, też mi się podobało. W Jaskini Raj nie byłam ale na Morawach w Jaskini Macochy i w niej dodatkową atrakcją jest płynięcie podziemną rzeką.

      Usuń
    5. Bardzo lubię zwiedzać jaskinie krasowe. Odwiedziłam kilka w Słowacji i Słowenii. Każda ma swój urok. I w każdej można zachwycać się tworami przyrody.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)