Rynek starolubowelski o prostokątnym kształcie należy do najbardziej reprezentatywnych na Spiszu i świadczy o rozplanowanej urbanizacji średniowiecznego miasta. Pośrodku stoi pierwotnie wczesnogotycki kościół z okresu ok. 1280, który dawniej posiadał jedną nawę, prezbiterium i wieżę. W wyniku barokowej przebudowy w wieku XVIII jedną nawę zamieniono na trzy nawy. W kościele znajduje się siedem ołtarzy, w większości barokowych; bezcenna jest również późnogotycka kamienna chrzcielnica z początku XVI wieku. Kościół można zwiedzać z przewodnikiem. [źródło]
W centrum placu znajduje się gotycki kościół rzymskokatolicki z końca
XIII wieku. Został on przebudowany w drugiej połowie XVII wieku.
Wewnątrz kościoła znajduje się rzadka późnogotycka kamienna chrzcielnica
z XVI wieku oraz późnogotyckie płyty nagrobne z piaskowca i czerwonego
marmuru.
Główny barokowy ołtarz św. Mikołaja – biskupa z połowy
XVIII w. jest ozdobiony snycerką. W centrum kolumnowej architektury
znajduje się duży obraz św. Mikołaja z drugiej połowy XIX wieku. Cenne
pod względem historycznym są również ołtarze boczne i rzeźba
przedstawiająca Lamentację Chrystusa. [źródło]
W kościele św. Michała, w ołtarzu głównym z połowy XVIII wieku do zobaczenia wizerunek Jana N. [źródło]
Hlavný oltár sv. Mikuláša - barokový oltár z druhej polovice 18. storočia. V strede je umiestnená olejomaľba na plátne - sv. Mikuláš. Po stranách sú plastiky sv. Štefana a sv. Vavrinca a nad ambitovými dverami plastiky sv. Augustína a sv. Gregora. V nadstavci je umiestnené božie oko a dve plastiky orodujúcich anjelov. Oltár je doplnený bohatou ornamentikou z akantov, palmiet, roziet a rokajov. Na dvierkach bohostánku je plastika Krista. [źródło, fotografia]
Bočný oltár sv. Kríža - neskororenesančný oltár zo začiatku 17. storočia. V strede je veľký krucifix pred krajinárskym reliéfom mesta a hradu inšpirovaný gotickým rezbárskym umením a kľačiaca postava Márie Magdalény. V nikách barokové plastiky sv. Ignáca a sv. Ondreja. V strede nadstavca je reliéfna scéna Obetovanie Izáka zo zač. 18. storočia a po stranách plastiky sv. Barbory a sv. Heleny. V spodnej časti nadstavca je reliéfna postava Boha Otca, vo vrchole gotická plastika Krista z prvej tretiny 16. storočia. Na zníženej predele sú reliéfy sv. Petra a sv. Hieronyma, Anjel pri hrobe a Tri ženy pri hrobe z 19. storočia. V nike menzy je plastika Kristus v hrobe z 19. storočia a nad menzou hlava Krista. [źródło, fotografia]
- wzmianka na temat wizerunku świętego Jana Nepomucena;
- lokalizacja: Stara Ľubovňa (Lubowla), kościół pw. św. Mikołaja, okres: Stará Ľubovňa, kraj: Prešov, Zastaw Spiski, Słowacja;
- data wykonania fotografii: 10.06.2024 r.
Lamentacja Chrystusa?
OdpowiedzUsuńBez sensu.
Może być jedynie Opłakiwanie, bo Chrystus jest przecież martwy.
W tym przypadku to jedno i to samo. To nie Chrystus lamentuje, tylko nad Nim lamentują (opłakują).
Usuń"Sztuka bizantyjska już od XI wieku zaczęła także przedstawiać scenę opłakiwania Chrystusa. O lamentacjach nad ciałem Zbawiciela dowiadujemy się z apokryficznej Ewangelii Nikodema, której Kościół nie zaliczył do kanonu Pisma Świętego." - cytat na stronie https://wsjp.pl/haslo/podglad/61997/lamentacja/5172142/lament
Bardzo ciekawa forma tego ołtarza z Pietą i męką Chrystusa.
OdpowiedzUsuńTeż tak sądzę.
Usuń