Myszyniec

Wiedząc, że w (...) neogotyckim kościele Trójcy Przenajświętszej przy ul. Wyszyńskiego 1 przechowywany jest feretron z wizerunkiem Jana N. [źródło, fotografie] ucieszyłam się trafiając na procesję wokół kościoła. Niestety, już wchodziła do wnętrza świątyni. Panie w ludowych strojach, zapytane o feretron ze świętym Janem Nepomucenem, nie umiały wskazać miejsca jego przechowywania.

Dwukrotnie obeszłam wszystkie nawy, feretronów było dużo, ale żaden nie zawierał obrazu świętego Jana Nepomucena. Dopiero A. i B. zwróciły uwagę na rewersy i dzięki nim mogłam zrobić poniższe fotografie.

Ponoć feretron był bardzo ciężki (jest przeznaczony do niesienia przez cztery osoby), stąd podwójna moja wdzięczność dla A. i B. za przytrzymanie go.





Na stronie nepomuki.pl jest jeszcze mowa o dwóch wyobrażeniach świętego Jana Nepomucena w Myszyńcu.
(...) 7 października 2011 nad Rozogą i przy moście, na terenie Zajazdu Kurpiowskiego "Zakątek", ustawiono współczesną kapliczkę z pnia, krytą daszkiem, z drewnianą figurką Jana N. we wnęce... [źródło, fotografie]
Drewniana figurka Jana N. oferowana na Miodobraniu Kurpiowskim w 2007 roku... [źródło, fotografia]
 
Kapliczki  przy zajeździe nie widziałam. Może odwiedzę to miejsce podczas kolejnego Miodobrania Kurpiowskiego.
 
Adnotacja:
  • feretron i kapliczka świętego Jana Nepomucena oraz wzmianka na temat rzeźby ludowej;
  • lokalizacja: Myszyniec, gmina Myszyniec, powiat ostrołęcki, województwo mazowieckie;
  • data wykonania fotografii: 5.05.2024 r.

4 komentarze:

  1. Byłem kilka (-naście?) razy w Myszyńcu przejazdem w drodze do Warszawy, ale autobus staje tam na krótko.
    Obraz niebrzydki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To znaczy, że przejeżdżałeś kilka (-naście?) razy obok tego Nepomuka przy zajeździe.

      Usuń
  2. Fereton ładny. Jego rama ma inną kolorystykę niż na zdjęciu w źródłach, teraz jest więcej złoceń.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Feretron obecnie wygląda na "bogatszy".

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)