Szuniawa (Šuňava)

(...) w kościele Všetkých svätých, na obrazie Všetkých svätých jest też wizerunek Jana N. z językiem w dłoni... [źródło, fotografia]





Kościół pw. Wszystkich Świętych w Szuniawie Niżnej był, niestety, zamknięty, ale za to był otwarty kościół pw. św. Mikołaja w Szuniawie Wyżnej, w którym w ołtarzu głównym jest rzeźba świętego Jana Nepomucena.



 
 




Ciekawostki o Szuniawie Wyżnej

Wyżna Szuniawa powstała na terenie podarowanym Bohumírovi z Liptowa w roku 1269. Wzmiankuje się ją w roku 1321. W XIV wieku jej właścicielami byli Szentiványiovci, którzy w 1346 r. przekazali ją kartuzom ze Skały (Kláštorisko). Następnie należała do Czerwonego Klasztoru i jezuitów. [źródło]

Samotna obec je známa aj tým, že sa tu nachádza kostol sv. Mikuláša, ktorý je tiež možno nazvať ako hydrologicka strecha strednej Európy, čo v skratke znamená, že keď prší, tak kvapka dažďa, ktorá dopadne na zapadnú časť obce odteká Šunavskym potokom do Váhu a ďalej do Dunaja a konči v Čiernom mori. A kvapka dažďa, ktorá spadne na východnú časť obce odteká potokom Lopušna, ďalej ide do rieky Poprad, Dunajec, Visla, až nakoniec skončí v Baltickom mori. Priamo na rozvodí je postavený rímsko-katolícky kostol sv. Mikuláša, pri ktorom sa nachádza park dvoch mori. [źródło]
 
Adnotacja:
  • obraz i rzeźba świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Šuňava (Szuniawa), kościół pw. św. Wszystkich Świętych w Szuniawie Niżnej (obraz), kościół pw. św. Św. Mikołaja w Szuniawie Wyżnej (rzeźba), okres: Poprad, kraj: Prešov, Słowacja;
  • data wykonania fotografii: 11.06.2024 r.

10 komentarzy:

  1. Ten ołtarz w tym skromnym wnętrzu kościółka pięknie wygląda. W bogatym wnętrzu uroda tego ołtarza mogłaby zostać nie zauważona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe. Mnie się to wnętrze wydało jakieś takie strasznie biedne, jak nie w katolickim kościele, a gdzieś u protestantów.

      Usuń
    2. Mario, lubię takie wnętrza. Człowiekowi łatwiej się skupić na swoich myślach.

      Usuń
    3. Dariuszu, nic nie znalazłam na temat historii samego kościoła, ale dopisałam dwie ciekawostki na temat miejscowości. Przed kościołem jest Park Dwóch Mórz, na jednym ze zdjęć widać nawet pomnik "Strecha dwoch mori".

      Usuń
    4. W tym kościółku jego ładne sklepienie dopełnia ołtarz tworząc harmonijną całość. Masz rację Arteńko to idealne miejsce do kontemplacji.

      Usuń
  2. Dariuszu jak prawie 40 lat temu pierwszy raz zobaczyłam kościół katolicki w niemieckim Hamm to niezwykle mnie zdumiało jego ascetyczne wnętrze. Zdumiało mnie także to że jego zaplecze służy miedzi innymi do całkowicie świeckich spotkań. Spotykały się tam na przykład panie towarzysko, a pogaduszkom towarzyszyły działania hobbystyczne. Robiłyśmy broszki z modeliny, bo jedna z pań skończyła kurs i dzieliła się doświadczeniem. Inna zaś zaserwowała nam chłodnik bo akurat była po kursie kulinarnym. Oblicze katolicyzmu w różnych krajach jest inne. W Niemczech byłam na ślubie córki mojej koleżanki prowadzonym w dwóch obrządkach, katolickim i protestanckim, mszę celebrowało dwóch kapłanów, ksiądz i pastor.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niedawno czytałam o nabożeństwie w cerkwi w Łopience, prowadzonym przez księży: grekokatolickiego, polskokatolickiego, rzymskokatolickiego i prawosławnego. Szkoda, że nie mogłam w nim uczestniczyć.

      Usuń
    2. Nabożeństwa ekumeniczne coraz częściej się odbywają, więc pewnie będziesz miała okazję w takim uczestniczyć.

      Usuń
    3. Może się tak zdarzyć.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)