Łomazy

Podczas pierwszego pobytu w Łomazach udało mi się zlokalizować tylko jedną kapliczkę.




Współczesna rzeźba Jana N. autorstwa Franciszka Sadownika wykonana w 1969 roku, umieszczona w murowanej tynkowanej kapliczce przy drodze do Białej Podlaskiej. Jest to ładna ludowa drewniana polichromowana figura o krzywych oczach, ze stułą, biretem i krzyżem w rękach. Na podstawie napis "ŚW. JAN NEPO" [źródło]








Drogę na Szymanowo przejechałam dwa razy, ale zobaczyłam tylko kapliczkę z Matką Boską.



Koło tej kapliczki stoi malutka figurka świętego Jana Nepomucena, dostrzeżona przeze mnie dopiero podczas powtórnego pobytu w Łomazach.


Po prawej stronie drogi na Szymanowo, około 100 metrów za mostem, na skarpie i na terenie prywatnej posesji na masywnym cokole stoi niewielka żeliwna figurka Jana N.[źródło]


Droga się zgadzała, był most, skarpa, prywatna posesja. Odległość, co prawda, trochę większa, ale zupełnie nie rozumiem, jak mogłam tej figury nie zauważyć, będąc koło niej.



Adnotacja:
  • kapliczka i figura świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Łomazy, ul. Spóldzielcza/Krasowska (kapliczka), ul. Wisznicka 20 (figura), gmina Łomazy, powiat bialski, województwo lubelskie;
  • data wykonania fotografii: 6.10.2019 r. i 12.06.2020 r.

8 komentarzy:

  1. A może ten malutki Nepomucen chciał abyś tam wróciła i dlatego się ukrył :) Ten jego cokół wygląda jak fragment jakieś większej całości, a on stoi na nim taki maleńki jak nad jakimś olbrzymim urwiskiem.
    Jeśli chodzi o tą drewnianą figurkę, to chyba już kiedyś pokazywałaś podobną, też z takimi niesymetrycznymi oczami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno tak było:)
      Wielkość kilku rzeźb świętego Jana Nepomucena, wykonanych z żeliwa, to ok. 30 cm, stąd dysproporcja w porównaniu z kapliczką, cokołem.

      Usuń
    2. A czy wiadomo dla kogo wzniesiony był ten cokół, bo chyba nie dlatego małego Nepomucena?

      Usuń
    3. Nic nie wiem, aby ten cokół miał inne przeznaczenie.

      Usuń
  2. Jest niezwykly ten malutki Nepomucen, ten cokól taki potezny, niewatpliwie sie wyroznia i jest o czym opowiadac...moze nalezaloby porozmaiwac z wlascicielem domu, do ktorego kapliczka nalezy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozmowa z właścicielem terenu (może rodzinnego z dziada pradziada) jest świetnym pomysłem.

      Usuń
  3. Dziwnie ten Nepomucen wygląda. Może kiedyś na tym obelisku była większa rzeźba?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, nie mam na ten temat żadnych informacji.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)