Borzechów

Szukając Nepomuków wokół Lublina, trafiłam do miejscowości o niepowtarzalnej w Polsce nazwie.*



W murowanej domkowej kapliczce koło Gminnej Biblioteki Publicznej, opodal mostu na Chodelce, jest polichromowana figura Jana N. w stylu ludowym, z krzyżem i palmą. [źródło]









Kapliczkę łatwo jest znależć. Stoi przytulona do budynku biblioteki. We wnętrzu obok świętego Jana Nepomucena jest rzeźba świętego Floriana.





* Warto przedstawić legendarną wersję nazwy wsi Borzechów. Przekazy ustne niektórych mieszkańców informują, że okolice Borzechowa dawniej porastały bory. Twierdzą, że nazwa wsi pochodzi od wyrazu bór, jak określano najczęściej las sosnowy, lub złożony z innych drzew iglastych i żywicznych. "Bór gęsty, głęboki, bez siedzib ludzkich, zwano "głuchym borem" lub "puszczą" oraz od wyrazu chować. [źródło]

Adnotacja:
  • kapliczka świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Borzechów, gmina Borzechów, powiat lubelski, województwo lubelskie;
  • data wykonania fotografii: 22.08.2020 r.

6 komentarzy:

  1. Tez taki jest pogodny, z lekkim usmiechem, i ten krzew taki malowniczy, ladnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spodobała mi się ta kapliczka, mimo że nowa i taka zwyczajna.

      Usuń
  2. Niezwykle sympatyczny wyraz twarzy ma ten Nepomucen.
    Kapliczka z zewnątrz jest ładna, ale zwyczajna wewnątrz jest o wiele ciekawsza, ja bym tego kamienia z którego jest zbudowana nie tynkowała. Jednakoż wypieszczona ona bardzo i żywe kwiaty i drzewka i równiutko przycięty żywopłot!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dbają o nią mieszkańcy - i tak powinno być.

      Usuń
  3. Kapliczka chyba niezbyt wiekowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dotarłam do informacji, kiedy ją postawiono. ale też mi się wydaje, że całkiem niedawno.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)