Nepomuki z Białej Podlaskiej

Na terenie układu urbanistycznego, z XV-XVIII wieku, wpisanego do rejestru zabytków pod nr rej.: A/656 z 2.12.1972 roku przy ul. Warszawskiej 1, 3, 8 znajduje się zespół kościoła parafialnego (...)


W skład zespołu zabytków wchodzą:
- kościół p.w. św. Anny, budowany w latach 1572, XVI/XVII, XVIII,


- dzwonnica-brama, z 1 poł. XVIII stulecia,


- cmentarz przykościelny,


- ogrodzenie z bramą, z XVIII wieku,


- plebania, z 1803 roku (...)
- wikarówka, drewniana, XVIII/XIX (...)
- organistówka, zbudowana około 1820 r. (...) [źródło]





W Kaplicy Różańcowej tutejszego kościoła św. Anny jest figura Jana N. Jest jednolicie biała, ma palec przy ustach i biret. Ciekawie oddane fałdy sutanny. [źródło]








Poniżej kilka fotografii wnętrza świątyni.









W Białej Podlaskiej mieszka Zbigniew Chalimoniuk, rzeźbiarz ludowy, o którym wspomniałam w poście Nepomuk z Uroczyska Zaborek. Można o nim przeczytać na stronie polskiemuzy.pl. Podaję też linki do fotografii nepomuków jego autorstwa: fot.1fot.2fot.3fot.4.

Adnotacja:
  • rzeźba świętego Jana Nepomucena;
  • ciekawostka: palec na ustach symbolizujący dotrzymanie tajemnicy spowiedzi;
  • Zbigniew Chalimoniuk - artysta ludowy wykonujący m. in. świątki przedstawiające świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Biała Podlaska, powiat bialski, województwo lubelskie;
  • data wykonania fotografii: 1.06.2019 r. i 6.08.2020 r.

10 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy Nepomucen, o dużych walorach artystycznych.
    Ładne miejsce, ta biel tego zespołu kościelnego, koi.
    Ten krzyż przed kościołem niezwykle ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajnie rzeźbi Zbigniew Chalimoniuk.

    OdpowiedzUsuń
  3. O i niezwykle ciekawa kopuła!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kościół zrobił na mnie duże wrażenie, wianek z aniołków w kopule jest niezwykły.
      Rzeźby Zbigniewa Chalimoniuka też mi się podobają.

      Usuń
  4. A ja zwróciłem uwagę głównie na fikusa :D

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja na Nepomucena, ktory jest bardzo nieszablonowy i zeby byc oryginalna to spodbala mi sie monstera a nie fikus.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wnętrze kościoła zdobiły żywe rośliny w dużej ilości.

      Usuń
  6. Miło że zostałem zauważony..

    OdpowiedzUsuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)