Gorajec

Dawno, dawno temu biegła tędy droga do dworu...




 

 

Drewniany ludowy Jan N. w murowanej kapliczce. Jest to wysmukła figura z palcem na ustach... [źródło]
 
 



Kaplica Maryi Panny, tzw. “Kaplica na łąkach”
Wykonano ją z kamienia w typie postumentowym, w miejscu, gdzie 130 lat temu trójce dzieci pasących krowy ukazała się Matka Boska. Kaplica posiada wnęki. W środkowej wnęce znajdowała się drewniana rzeźba św. Jana Nepomucena. Niestety została ona skradziona. Dzięki interwencji byłego mieszkańca wsi Płazów, Krzysztofa Szałańskiego, niszczejąca kapliczka została odrestaurowana i poświęcona w lipcu 2000 roku. [źródło]
 







Polecam: Gorajec

Adnotacja: 

  • kapliczka z rzeźbą świętego Jana Nepomucena, wzmianka na temat innej rzeźby w Kaplicy na łąkach; 
  • lokalizacja: Gorajec, gmina Cieszanów, powiat lubaczowski, województwo podkarpackie; 
  • data wykonania fotografii: 11.11.2019 r.

6 komentarzy:

  1. Ta pierwsza jest całkiem nietypowa. A Nepomucen wygląda na dość nowego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kształt kapliczki jest faktycznie nietypowy. Widziałam już trójkątne czy siedmiokątne, ale z taką "kopułką" to chyba jedyna.

      Usuń
  2. Obie kapliczki niezwykle ciekawe! Pierwsza poprzez swą nietypową bryłę i ten mech który ją porasta. Nepomucen który się w niej znajduje bardzo ale to bardzo mi się podoba.
    Druga kapliczka zwana Kaplicą nad łąkami albo...Kaplicą nad wodą.
    Ten ciek pod kapliczką niezwykle mnie zainteresował, chyba nie ma drugiej takiej kapliczki, dlatego trochę poszperałam w necie i znalazłam coś takiego:
    https://www.magurskiewyprawy.pl/2023/04/gorajec-jedyne-takie-miejsce-na.html
    Linki do filmików w których pokazane jest wnętrze kapliczki.
    https://www.youtube.com/watch?v=l3DiSJJz9MM&t=2s
    https://www.youtube.com/watch?v=--s54oPj8Gk&t=2s

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za linki. Byłam kilka razy w Gorajcu, w tym dwa razy nocowałam w Chutorze. I potwierdzam, że jest to jedyne takie miejsce:) Poszperaj jeszcze i zobacz, jak piękną tam mają cerkiew.

      Usuń
  3. Wiem jak piękna jest cerkiew i Chutor w Gorajcu i że ciekawie się tam dzieje :)
    Podglądam od czasu do czasu profil Chutoru na Facebooku.

    OdpowiedzUsuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)