Częstochowa

Lewy ołtarz boczny Bazyliki Jasnogórskiej, czyli kościoła pw. Znalezienia Krzyża Św. I Narodzenia NMP, poświęcony jest Janowi N. Umieszczono w nim obraz "Apoteoza św. Jana Nepomucena" wykonany w "obrazowni" jasnogórskiej w latach 1731-1739. W tle obrazu scena Topienia (zrzucenie z mostu), w glorii ołtarza widoczna trumienka symbolizująca relikwiarz, który aktualnie znajduje się w Muzeum Sześćsetlecia w klasztorze... [źródło]


 


W Muzeum Sześćsetlecia w klasztorze na Jasnej Górze eksponowany jest relikwiarz św. Jana Nepomucena, Niemcy, Augsburg, przed 1727. Wymiary: 23x19x37,5 cm; przerobiony został ze czworobocznej szkatułki darowanej klasztorowi przez Marysieńkę Sobieską z IV ćwierci XVII wieku. Wsparta na kryształowych kulach, z czterema posążkami alegorycznymi na narożnikach i grupą św. Jana na wieku, posiada punce miejskie Augsburga i monogram DP. (...) Posążek św. Jana Nepomucena, przedstawionego w ożywionej pozie i posążki aniołków, które przysiadły u jego stóp trzymając atrybuty męczennika: krzyż, biret i palmę męczeńską, wskazują na zaawansowaną fazę baroku. Wyraża się ona w skomplikowanych ruchach postaci, wymownych gestach, poruszonych szatach świętego, a przede wszystkim w ogromnej ekspresji. Figurki Jana N. oraz aniołków są dziełem brata Makarego Sztyftowskiego, złotnika paulińskiego, z roku 1732. Najprawdopodobniej relikwiarz związany jest z ołtarzem JN w bazylice (...), na co wskazuje symbol trumny namalowany na obrazie w tym ołtarzu. [źródło, fotografie]

Na dawnym Rynku Jasnogórskim u stóp klasztoru znajduje się barokowa kamienna figura Jana N. na takimż postumencie. Ładnie kuta, precyzyjny detal szat, biret, złota aureola, w cokole osłonięty metalową ażurową kratą otwór na światło umarłych (...). Na cokole jest napis: 'RESTAURATA 1860'. Ciekawy jest fakt, że to 60 wygląda jakby było przekute z innej daty. 1827? (...) Jest to dzieło znakomitego rzeźbiarza Johanna Georga Urbansky'ego wykonane na zamówienie królewicza Jakuba Sobieskiego z roku 1726... [źródło]






W Częstochowie jest druga figura świętego Jana Nepomucena. Styl bardziej ludowy, choć nie pozbawiony artyzmu. Dziś otoczenie Jana to targ/parking autokarów dla pielgrzymów. Miejsce nazywa się Rynek Wieluński, a niegdyś płynął tam strumień... [źródło]





Na skrzyżowaniu stoi kamienny bielony posąg Jana N. ustawiony na cokole w formie sztucznej skały... [źródło]


 



W kościele śśw. Rocha i Sebastiana, w szczycie ołtarza bocznego, jest mała figurka Jana N... [źródło, fotografie]

Kościół odnalazłam, ołtarze sfotografowałam, ale na żadnym z nich rzeźby nie znalazłam.

Adnotacja:
  • figury świętego Jana Nepomucena, obraz, relikwie;
  • lokalizacja: Częstochowa, Jasna Góra (obraz i relikwiarz), ul. Klasztorna (figura_1), Rynek Wieluński (figura_2), ul. Wręczycka / Wielkoborska (figura_3), kościół pw. śśw. Rocha i Sebastiana (rzeźba), powiat częstochowski, województwo śląskie;
  • data wykonania fotografii: 15.07.2019 r.

14 komentarzy:

  1. A relikwiarz widziałaś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie byłam w tym muzeum. Ale znalazłam dokładne zdjęcie
      https://www.google.com/maps/place/Muzeum+Sze%C5%9B%C4%87setlecia/@50.8125584,19.0963934,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipOVoXR81c_0hnf25qC9b0zmbJBbPsIFcoFHVJ_v!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipOVoXR81c_0hnf25qC9b0zmbJBbPsIFcoFHVJ_v%3Dw203-h270-k-no!7i3024!8i4032!4m13!1m5!3m4!2zNTDCsDQ4JzQ1LjEiTiAxOcKwMDUnNDYuNCJF!8m2!3d50.812525!4d19.096231!3m6!1s0x4710b67693132473:0xdcc38f39eda15381!8m2!3d50.8125584!4d19.0963934!10e5!16s%2Fg%2F1t_wn201?entry=ttu

      Usuń
    2. A ja byłam w tym muzeum mnóstwo lat temu, jedyne co pamiętam to jego niezwykle bogato zdobione eksponaty, zloto, szlachetne kamienie etc...wtedy jeszcze nie zwracałam uwagi na Jana Nepomucena, pewnie wzrok mi się prześlizgnął po relikwiarzu...podobno z kostkami świętego

      Usuń
    3. Ja też byłam w Muzeum Sześćsetlecia dawno dawno temu i tak jak Grażyna pamiętam przepych ale żadnych szczegółów.
      Relikwiarz Nepomucena niezwykle ozdobny.

      Usuń
    4. Często bywałam w Skarbcu, podziwiając zgromadzone tam klejnoty, naczynia liturgiczne, wota.

      Usuń
    5. Tak dawno byłam na Jasnej Górze, że już dokładnie nie pamiętam ale prawdopodobnie ja też byłam w Skarbcu, monstrancje pamiętam.

      Usuń
    6. Jeżeli to było małe pomieszczenie, do którego stała ogromna kolejka chętnych do zwiedzania, po prawej stronie od głównego wejścia, to był Skarbiec.

      Usuń
  2. Hmmmm już drugi raz w przeciągu kilku tygodni "Nepomuckim Szlakiem" znika mi z bocznego paska blogów!
    Czyżby św. Jan Nepomucen nie miał ochoty abym go w dalszym ciągu podglądała??????? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem co się dzieje. Od czasu do czasu trudno mi nawet komentować na swoim blogu, tak jakby się zawieszało wszystko.

      Usuń
    2. No namieszało się, dodałam jeszcze raz i "Nepomuckim Szlakiem" ukazuje mi się na pasku z postem Nowa Bystrzyca, jak klikam to otwiera się ten post z informacją "Niestety strona szukana przez Ciebie w tym blogu nie istnieje"
      No więc tak ten tego, zobaczymy jak to będzie wyglądać jutro, nieraz miesza się miesza a potem samo wraca do normy.

      Usuń
    3. To w tym przypadku chyba moja wina. Napisałam trochę postów "na zaś" i zmieniłam ich kolejność. Czyli namieszałam sama.

      Usuń
    4. Dzisiaj wyświetla się prawidłowo.

      Usuń
    5. Myślę, że codziennie do maja/czerwca będą publikowane nowe posty.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)