Wilkanów

Z czterech wyobrażeń świętego Jana Nepomucena w Wilkanowie, opisanych na stronie nepomuki.pl, widziałam tylko jedno.

 





 
(...) kamienny Jan N. przy kościele, na rynku, przy moście nad Wilczką, z 1735 roku. Postument kamienny, prostopadłościenny, zwieńczony gzymsem. W płycinie inskrypcja z chronostychem:
STATVA ISTA ANNO
QVO MVNDVS SPECI
LITERIVBIL ABAT
RENOVATA EST
A.P.G.D.I.G.
Dwie ostatnie litery to najprawdopodobniej inicjały renowatora... [źródło]

W kościele pw. św. Jerzego w Wilkanowie, który był zamknięty, są trzy wyobrażenia świętego Jana Nepomucena:

  • (...) drewniany polichromowany Jan N. na konsoli przyściennej...
  • (...) ładny obraz Jana N. z palcem na ustach (...), w bogatej owalnej rokokowej ramie...
  • (...) drewniana drewniana polichromowana figura Jana N. z poziomą aureolą w stylu czeskim i z biretem w dłoni... [źródło, fotografie]

Adnotacja:

  • dwie rzeźby świętego Jana Nepomucena;
  • lokalizacja: Wilkanów, kościół pw. św. Michała Archanioła, gm. Bystrzyca Kłodzka, powiat kłodzki, województwo dolnośląskie;
  • data wykonania fotografii: 5.08.2023 r.

4 komentarze:

  1. Rzeźba niebrzydka, ale jakaś całkiem opuszczona, co podkreśla ta niepasująca do niej donica z zielskiem zamiast kwiatów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie, otoczenie figury nie wygląda na zadbane.

      Usuń
  2. Zdjęcia tego pomnika Nepomucena, pokazane w źródłach, robione były chyba bezpośrednio po renowacji. Szkoda że nie ma na nich dat, bo ciekawi mnie ile lat od tej renowacji minęło, że mech już tak spatynował pomnik.
    Hmmm jakieś 30 lat temu byłam w tym Wilkanowie, zawędrowałam do niego z Międzygórza. W Międzygórzu byłam przez 2 tygodnie latem, w stronę Wilkanowa chodziłam oglądać zachody słońca, bo na wysokości zapory wodnej na zachód było już prawie płasko i horyzont był bardzo szeroki. No i któregoś dnia do tego Wilkanowa się wybrałam, doszłam do kościoła i cmentarza i wróciłam z powrotem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że ze dwadzieścia lat minęło.
      Dzięki za podzielenie się swoimi wspomnieniami.

      Usuń

Miło mi, że tu zaglądasz i zostawiasz ślad. Dziękuję:)